maanantai 26. lokakuuta 2020

Näin Jyväskylässä

Jva on kaupungin tytäryhtiö, jonka itsenäinen päätösvalta on kaupungin emoyhtiön käsissä. Jva toimii, niin kuin omistaja vaatii.. 
Jvan yhtiömuodon seurauksena on mahdotonta palvella kahta isäntää yhtä aikaa, omistajaa, sekä asukasta.

Vastineessaan Hyttinen ja Piirtola eivät maininneet sanallakaan emoyhtiön uutta entistä kireämpää rahastuspantaa puolustuskyvyttömille asukkaille. 

 

Jo ensi vuoden budjettiesityksessä on tarkoitus luoda edellytykset JVA Oy:n  osingonmaksulle siten, että yhtiön taserakenne ja yhtiöjärjestys mahdollistaisivat osingon. Edellytyksenä on, että JVA tekee 2020 vuoden tilinpäätöksessä voitonjakokelpoista tulosta siten, että osinkoa voidaan maksaa ARA lainsäädännön sallima määrä. Lisäksi yhtiön seuraavassa varsinaisessa yhtiökokouksessa yhtiöjärjestystä muutetaan siten, että osinko on mahdollinen. JVA:n osingonmaksusta päätetään erikseen.

että sillä lailla !? 
Onko yhteishallintolailla mitään merkitystä ?
Jva:ssa on 10 000 asukasta, joiden ääni ei kuulu ja joiden demokraattinen osallistuminen on estetty JVA:n mielivaltaisilla toimikuntien ohjeistuksilla.

Osingonjako huonosti johdetussa yhtiössä on niin iso periaatekysymys, että siitä pitäisi järjestää kaikkien 10 000 asukkaan suora kunnallisäänestys ja kerätä adressi.

Pahenevien vuokrankorotusten yhteydessä paisuvat yhtä aikaa taloyhtiöitten vuosikausia muhineet, pitkäaikaiset ylläpitävän kunnossapidon velat ja remonttitarpeet, jotka JVA on laiminlyönyt jo vuosikausia.

Vain noin puolessa taloyhtiöstä on toimikunta ja niidenkin kokoontumiset vain 1,5 kertaa vuodessa. Ts. JVA:n asukasdemokratia on jo ajettu alas. Jokainen voi halutessaan lukea JVA:n tilinpäätöksen 2019:  https://www.jyvaskyla.fi/sites/default/files/atoms/files/jyvaskylanvuokra-asunnot_tp2019.pdf

Tilinpäätöksestä selviää, ettei JVA käyttänyt 2019 edes koko ylläpitävän kunnossapidon budjettia korjauksiin !?  Myös JVA:n isännöinti on ollut  vuosikymmeniä täysin riittämätön !

- Nipistetäänkö JVA:n osingot kaupungille huonontamalla jo ennestään huonoa isännöntiä; - hallintoa ja kunnossapitoa ? Kun yhtiön asukkaiden ääni ei kuulu yhteishallintalaista huolimatta, viedään asukasta kuin pässiä sarvista !

- Onko kukaan kartoittanut edes JVA:n sisäilmaongelmaisten talojen määrää ja asukkaiden sairastumisia ? Tilinpäätöskään ei identifioi edes yhtiön sisäilmaongelmia, joilla on jo kuitenkin oma terveystarkastaja kaupungin organisaatiossa.

 

          Palokan senioritalokorttelin palo 2020 ?

JVA on myös Palokan senioritalon rakennuttaja. Massiivinen tulipalo tuhosi viime kesänä nopeasti seniorikorttelin. Parisataa vanhusta joutui evakkoon, kuka minnekin.

Onnettomuustutkintakeskuksen loppuraportin mukaan mm. paloturvallisuusmääräykset oli laiminlyöty, myös materiaaleja oli vaihdettu, sprinklerit eivät toimineet jne. 
Vastuu miljoonavahingoista jää rakennuttajalle ja urakoitsijalle. 
Iso kysymysmerkki on myös kaupungin oman rakennusvalvonnan vastuu ?
 

Asukkaiden parhaaksi ?
Korjaukset palopaikalla jatkuvat. 
Nyt olisi valtavan tärkeä kuulla ja selvittää  hajalleen sijoitettujen vanhusten tilanne ja korvausvaatimukset kodin ja omaisuuden menetyksestä? 
 
Kuka kantaa huolta asukkaista ? Ei ainakaan JVA, kun samaan aikaan kuuluu huhuja, joiden mukaan JVA on vaatimassa vanhuksilta 10% vuokraa tavaroitten säilyttämisestä ja asunnon varaamisesta, vaikka JVA on rakennuttajana ensisijaisesti vastuussa koko tulipalosta, laiminlyödyistä paloturvallisuusmääräyksistä ja valvonnasta.

Jyväskylässä on pitkät perinteet surkeasta julkisrakentamisesta. Poliisitalo ja muut julkiset kiineteistöyhtiötten hometalot on rakennettu halvimman mukaan, laadusta tinkimällä nopeasti. On tehty sutta ja sekundaa kenenkään puuttumatta tai valvomatta. 

Koko suomalainen asuntopolitiikka on keskittynyt valtakunnallisesti suurille toimijoille ja rakennusfirmoille, jotka saavat kiittää korruptoituneita puolueita monopoleistaan. On arvioitu, että nykyisen ylikuumenneen asuntorakentamisen tarkoitus on pika-asunnot, jotka kestävät vain parikymmentä vuotta, että saadaan nopeampaa kiertoa ja enempi voittoja asuntosijoittajille...
 
 
SRV ? 

Ilpo Kokkilan SRV:llä on iso kakku julkisrakentamisesta Suomessa ja Venäjällä. Myös Palokan seniorikortteli oli SRV:n urakka, samoin Jyväskylän uusi uljas keskussairaala.
Kun kaupungin johtavilla poliitikoilla, viranomaisilla ja rakennusyhtiöillä on liian läheinen suhde, lakipykälät unohtuvat ja valvonta pettää. Myös Jyväskylän Seppälän arvokas pohjavesialue uhrattiin SRV:n punatiilitaloille, kun kaupungin ympäristövirasto laittoi pään pensaaseen.

 
Palokan miljoonavahingot ? 
- Näin Jyväskylässä :

Jva:n hallitus, kaupunginhallitus ja rakennusvalvonta toimivat virkavastuulla.
- Kukapa haluaisi korvata miljoonavahinkoja ?
Kenen tehtävä olisi saattaa laiminlyönneistä vastaavat tahot edesvastuuseen ?

Hallituksia, virkamiehiä tai operatiivistä johtoa vaihtamalla ei nyt ratkaista miljoonavahinkojen taakanjakoa !?
 
- On selvää, että jos vastuunkantajia ei löydetä, seniorikorttelin miljoonavahingot jäävät JVA:n 10 000 vuokra-asukkaan kontolle johtuen epädemokraattisesta vuokrantasauksesta, johon voidaan piilottaa myös isännöinnin laiminlyönneistä taloyhtyiöille aiheutuvien vahinkojen kulut. 
 
- No tässäpä tänään, kaupungin emoyhtiön räknäyksiä ja osinkolaskelmia odotellessa JVA:n voittoisasta vuodesta 2020 Jyväskylässä ?

 





 



 

 

 

 

 

 

 

 


to 22. lokak. 18.15 (4 päivää sitten)

 


 



 

 

Ei kommentteja: