Pari päivää Donald Trumpin valinnasta Yhdysvaltain Perustuslaki ja Bill of Rights katosivat Valkoisen talon verkkosivuilta. Vaikka kyseessä olisi hakkerointi, symboliikkaa ei voi jättää huomiotta. Yhdysvalloissa on perustuslaillinen hätätila.
Heti virkaanastumisensa jälkeen Trump julkisti toimeenpanomääräysten tulvan, jonka tarkoituksena oli kiertää oikeusvaltioperiaate.
John W. Whitehead ja Nisha Whitehead analysoivat USA:n perustuslaillista kriisiä Global Researchissa 23.1.2025.
Trump on jo
yksipuolisesti julistanut kaksi kansallista hätätilaa, ilmoittanut aikovansa
jättää huomiotta 14. lisäyksen syntymäoikeuden kansalaisuuteen,
perustanut kaksi uutta valtion virastoa ja ajanut kuolemanrangaistuksen
laajentamista, jne.
Amerikka sai diktaattorin
Trump ei ole ollut ainoa, joka on käyttänyt toimeenpanomääräyksiä ohittaakseen kongressin ja pakottaakseen yksipuolisesti tahtonsa kansakunnalle, mutta hän, kuten hänen edeltäjänsä, jatkaa keisarillista presidentin toimeenpanovaltaa käyttäen valtaoikeuksia, jotka toimivat lain yläpuolella ja perustuslain ulottumattomissa.
Se, mitä nyt tapahtuu, on poliittista teatteria; - presidentin vallankaappaus, joka uhkaa
perustuslakia. Miten tähän on tultu?
Vallanhimoinen ja laiton hallitus on asettanut kansallisen kriisin toisensa jälkeen laajentaakseen valtaansa ja oikeuttaakseen jatkuvaa hallituksen tyranniaa kansallisen turvallisuuden nimissä.
Yhdysvallat on elänyt pysyvässä hätätilassa. Tämä
määrittelemätön kriisitila on pysynyt vakiona riippumatta siitä, mikä puolue on
hallinnut kongressia tai Valkoista taloa.
Nykyisen hulluuden siemenet kylvettiin melkein kaksi vuosikymmentä sitten, kun
George W. Bush julkaisi salakavalasti kaksi presidentin käskyä, jotka antoivat
presidentille valtuudet yksipuolisesti julistaa kansallinen hätätila, joka
määritellään löyhästi "mikä tahansa tapahtumapaikasta riippumatta,
jonka seurauksena on poikkeuksellisia massauhreja, vahingoissa tai häiriöissä,
jotka vaikuttavat vakavasti Yhdysvaltain väestöön, infrastruktuuriin,
ympäristöön, talouteen tai hallituksen tehtäviin.”
Kansallisessa
hätätilanteessa COG-direktiivit antavat presidentille valvomattoman
toimeenpano-, lainsäädäntö- ja tuomiovallan, jotka ohittavat perustuslain ja
jotka voidaan aktivoida hetkessä.
Sulkemisvaltuuksilla
(sekä liittovaltion että osavaltion tasolla) kyetään keskeyttämään
perustuslaki, pidättämään Yhdysvaltain kansalaisia määräämättömäksi ajaksi,
ohittamaan tuomioistuimet, asettamaan karanteeniin kokonaisia yhteisöjä tai
väestön osia, ohittamaan ensimmäinen lisäys kieltämällä uskonnolliset
kokoontumiset ja useamman kuin muutaman ihmisen kokoontumiset, sulkemaan
kokonaisia toimialoja ja manipuloida taloutta, vaimentaa toisinajattelijoita,
pysäyttää ja ottaa haltuun kaikki lentokoneet, junat tai auto tarttuvien
tautien leviämisen estämiseksi, muovaamaan rahoitusmarkkinoita, luomaan
digitaalisen valuutan (ja siten rajoittaa edelleen käteisen käyttöä), määrittämään
kenen pitäisi elää tai kuolla.
Kuten David
C. Unger huomauttaa teoksessa The Emergency State: America's Pursuit of
Absolute Security at all Cost:
"Olemme
seitsemän vuosikymmenen ajan luovuttaneet perusvapautemme salaiselle,
vastuuttomalle hätätilalle – laajalle, mutta yhä harhaan johdetulle
kansallisten turvallisuusinstituutioiden, refleksien ja uskomusten
kokonaisuudelle, jotka määrittävät nykyisen maailmamme niin, että unohdamme,
että koskaan oli erilaista. Amerikka. … Elämä, vapaus ja onnen tavoittelu ovat
antaneet tien pysyvälle kriisinhallinnalle; planeetan valvonnalle ja
ennaltaehkäisevien sotien taistelemiseen, yleensä vihollistemme valitsemiseen
jne.
”Kontrolloitu hallitus ja perustuslaillinen vastuu on syrjäytetty sellaisen keisarillisen presidenttikauden vuoksi, jonka perustuslaillinen järjestelmämme oli nimenomaan suunniteltu estämään."
"Kansalaislevottomuudet,
kansalliset hätätilanteet, "näkymätön taloudellinen romahdus, toimivan
poliittisen ja laillisen järjestyksen menetys, määrätietoinen sisäinen
vastarinta tai kapina, laajat kansanterveydelliset hätätilanteet ja
katastrofaaliset luonnon- ja inhimilliset katastrofit", - hallituksen
riippuvuus asevoimista kotimaisten ratkaisujen ratkaisemisessa; - poliittiset
ja sosiaaliset ongelmat, epäsuora sotatilan julistus, joka on pakattu hyvää
tarkoittavaksi ja ylivoimaiseksi huolenaiheeksi kansakunnan turvallisuudesta; -
kriisit ovat kestäneet jo vuosia."
Kansallinen
hätätila voi olla missä tahansa muodossa, sitä voidaan manipuloida mihin
tahansa tarkoitukseen ja sitä voidaan käyttää minkä tahansa päämäärän
perustelemiseen - kaikki presidentin julistuksella.
Presidentit
voivat vaatia hätätilanteita hätätilojen aikana, ja ne ulottuvat sotatilan
asettamisesta kaikenlaisen viestinnän sulkemiseen, mukaan lukien internetin
käyttäminen tai matkustamisen rajoittaminen.
Brennan
Centerin saamien asiakirjojen mukaan presidentit voivat ottaa käyttöön monia
muita salaisia valtuuksia niin sanottujen kriisien aikana ilman kongressin,
tuomioistuinten tai yleisön valvontaa, eikä nämä valtuudet vanhene presidentin
toimikauden lopussa. Ne jäävät kirjoihin odottamaan seuraavan poliittisen
demagogin käyttöä tai väärinkäyttöä.
Vaikka
perustuslaki antaa presidentille hyvin erityiset, rajoitetut valtuudet, viime
vuosina Yhdysvaltain presidentit (Biden, Trump, Obama, Bush, Clinton jne.) ovat
vaatineet valtaa ja muuttaneet täysin ja melkein yksipuolisesti tämän maan lopullisesti
sairaaksi.
Toimeenpanevan
elimen halukkuus kiertää perustuslakia tukeutumalla voimakkaasti presidentin hätävaltuuksiin
on karkea vääristely siitä, miten rajallista valtaa perustuslaki antaa
presidentille.
Kuten
oikeustieteen professori William P. Marshall selittää, "jokainen
yhden presidentin poikkeuksellinen vallankäyttö laajentaa toimeenpanovallan
mahdollisuuksia tulevien presidenttien käyttöön." Lisäksi ei ole edes
väliä, ovatko muut presidentit päättäneet olla käyttämättä mitään tiettyä
valtaa, koska ensisijainen merkitys on presidentin toiminnalla vallan
käyttämisessä sen käytöstä luopumisen sijasta."
Toisin
sanoen jokainen peräkkäinen presidentti jatkaa toimistonsa poikkeuksellisten
käskyjen ja määräysten luettelon lisäämistä laajentaen presidenttikunnan
ulottuvuutta ja valtaa sekä myöntämällä itselleen lähes diktatuuria.
Kaikki
Obaman, Bushin, Trumpin, Bidenin ja nyt taas Trumpin keräämät keisarilliset
valtuudet: -tappaa Yhdysvaltain kansalaisia ilman asianmukaista
oikeudenkäyntiä, pidättää epäiltyjä (myös Yhdysvaltain kansalaisia)
määräämättömäksi ajaksi, riistää amerikkalaisilta kansalaisoikeudet, suorittaa
joukkovalvontaa amerikkalaisia vastaan ilman todennäköistä syytä, käydä
sotia ilman kongressin lupaa, keskeyttää lakeja sodan aikana, jättää huomiotta
lakeja, joista hän saattaa olla eri mieltä, käydä salassa sotia ja kutsua
koolle salaisia tuomioistuimia, sallia kidutuksen, kiertää lainsäätäjät ja tuomioistuimet
toimeenpanomääräyksillä ja allekirjoituslausunnoilla, ohjata armeija toimimaan
lain ulottumattomissa, perustaa pysyvä armeija
Amerikan maaperälle, toimia varjohallituksena, julistaa kansalliset
hätätilanteet mistä tahansa manipuloidusta syystä ja toimia diktaattorina ja
tyrannina lain yläpuolella ja kaiken todellisen vastuun ulkopuolella - on
tullut pysyvä osa presidentin kauhun tasapainon työkalupakkia. Kyseessä salakavala,
hiipivä, hiljainen, hidastettu vallankaappaus..
Presidentit voivat käyttää hätäjulistuksia sulkeakseen viestintäinfrastruktuurin, jäädyttääkseen yksityisiä varoja ilman oikeudenkäyntiä, valvoakseen kotimaan kuljetuksia tai jopa keskeyttääkseen kiellon, jonka mukaan hallitus testaa kemiallisia ja biologisia tekijöitä viattomilla ihmisillä."
Voimatasapaino säädettävä uudelleen
Ensimmäiseksi kongressin tulisi lopettaa presidentin toimeenpanomääräysten, asetusten,
muistioiden, julistusten, kansallisen turvallisuuden direktiivien ja
lainsäädännöllisten allekirjoituslausuntojen käyttö keinona kiertää kongressia
ja tuomioistuimia.
Vähintään,
kuten The Washington Post ehdottaa, "kaikkien hätäjulistusten
[olisi] vanhennuttava automaattisesti kolmen tai kuuden kuukauden kuluttua,
jolloin kongressin olisi äänestettävä kaikista ehdotetuista pidennyksistä.
Molempien
osapuolten on aika tunnustaa, että hallitseminen loputtomien kriisien kautta –
vaikka niitä käytetäänkin toteuttamaan laajalti suosittua politiikkaa, joka saa
kiitosta keskeisistä poliittisista vaalipiireistä – horjuttaa perustuslaillista
hallintojärjestelmäämme.”
Presidentti sekä poliisivaltio on palautettava toimimaan perustuslain sääntöjen mukaan.
Kiitos artikkelista kirjoittajille!
Onneksi Trumpin painattamassa "God Bless USA" Raamatussa on myös Bill of Rights, jos perustuslaki on hävinnyt Valkoisen talon verkkosivuilta?
Perustuslaillinen asianajaja ja kirjailija John W. Whitehead on The Rutherford Instituten perustaja ja presidentti. Hänen uusimmat kirjansa ovat myydyin Battlefield America: The War on the American People, palkittu A Government of Wolves: The Emerging American Police State ja debyytti dystopinen fiktioromaani, Erik Blairin päiväkirjat. Nisha Whitehead on Rutherford Instituten toiminnanjohtaja.
The Constitution Has Gone AWOL: From Presidential Power Grabs to Martial Law? https://www.globalresearch.ca/constitution-awol-presidential-power-grabs-martial-law/5877993
3 kommenttia:
Kiitos Sinikka jälleen laajasta työstä ja meidän informoimisesta. Silti edelleen vaikuttaa vahvasti siltä, että Trump oli Suomen kannalta parempi vaihtoehto presidentiksi. Emme ehkä Nato-jäsenyydestä huolimatta joudukaan sotaan. Valtamedialle ja Suomen hallitsijoille se on pettymys. Kuten lännen sotaelinkeinolle yleensäkin, mutta Trump korvaa sotatavaran kulutuksen puutteen vaatimalla tarpeetoman suurta varustautumista rauhan aikana.
Sinikka: Kiitos kommentista. Ei kysymys ole Trumpista, joka on vain uusi maski valtaa pitävälle MIC- (military-industrial-corporation):lle. Kun Yhdysvaltojen perustuslaki on kumottu ja vaihdettu militarismiin, niinkuin Suomessakin, sodat eivät lopu...
Lähetä kommentti