torstai 27. heinäkuuta 2017

Ruutukärpänen tuulilasissa


Jyväskylä on rallikaupunki.
Kannattaisikohan järjestää vain biokaasu-autojen osakilpailut, jotta vihreitten uskottavuus
ei horjuisi ?

Mikä olisi ympäristöystävällisin vaihtoehto autoilulle ?
Olisikos puun polttamiselle ja puupohjaiselle biodieselille parempi vaihtoehto ?
Entä jos kolmasosa Suomen autokannasta liikkuisi biokaasulla ?
Biokaasu voittaa ympäristövertailussa ylivoimaisesti.
Teknisesti se on täysin mahdotonta toteuttaa suurissa keskitetyissä laitoksissa.

Jos Suomen energiavallankumous aiotaan vihdoin toteuttaa, on tehtävä energiapolitiikan täyskäännös sekä Jyväskylässä, että koko Suomessa.

Kasvihuonekaasujen osalta biokaasu tuottaa koko elinkaarensa aikana murto-osan bensiiniautojen päästöistä.  Sähköautokin häviää kakkoseksi, koska sähkö tuotetaan enimmäkseen hiilellä, maakaasulla tai öljyllä. Lisäksi metaanin talteenotto jätteistä ja niiden polttaminen energiaksi laimentaa tämän voimakkaan kasvihuonekaasun vaikutuksia ilmakehään.

Suomessa biokaasua on verotettu kuin dieseleitä.
Metsäteollisuuden bioa, suuria öljy-yhtiöitä sekä keinolannoitteita masinoivia suuryhtiöiden
lobbareita suosiva päättäjäkunta on nuijinut kotimaan biokaasusektorin puun ja kuoren väliin.
Kuitenkin, vain täysin hajautettu energiantuotanto voi olla Suomen pelastus nykyisen puupohjaisen biotalouden umpikujasta. 
Biokaasu voisi olla valtava maatalouden pelastaja ja veturi.

Kun liikennekaasu tuotettaisiin ja ketjutettaisiin lähelle kuluttajia maaseudulla, koko kansantalous hyötyisi ja kriisivarmuus paranisi ?
Biokaasu on kotimaista energiaa ja vähentää tuontipolttoaineiden tarvetta sekä kansantalouden kestävyysvajetta.

Suomi on turhaan odottanut valtaisaa energiaremonttia jo yli 30 vuotta !

Kun Biokaasun mahdollisuuksia tutkittiin Jyväskylän yliopistossa, selvisi, että 
jos koko Keski - Suomen karjatilat ja jäteasemat käytettäisiin biokaasupotentiaalina, voitaisiin koko maakunnassa korvata jopa 17 % sekä lämmitys- , että liikenne-energiasta uusiutuvalla kaasutuksella.
Sivutuotteena kyettäisiin kierrättämään hiili ja muut ravinteet lannoitukseen.
Pelkästään tieliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää peräti 44% vuoden 2006 tasosta !
Karjasta ja jätteistä voitaisiin hyödyntää viidennes lämmityksen ja liikenteen tarvitsemasta energiasta

Kuka kääntää nykyiset valtion suuryhtiöitten ja keskittävää energiapolitiikkaa suosivat miljarditukiaiset kotimaisen hajautetun energian läpimurtoon ?

Suomi on selkä seinää vasten :
- miten käy Jyväskylän, jos EU alkaa sakottamaan Keljonlahden massiivista puunpolttoa ?
Paljonko päästömaksut kohoavat ?
Keljonlahti kaatoi kaupungin talouden ja puun polttaminen on muuttumassa entistä suuremmaksi riskiksi ?

Missä viipyy Jyväskylän kestävän energiapolitiikan strategia ?



Ei kommentteja: