Jyväskylä on rallikaupunki.
Kannattaisikohan järjestää vain biokaasu-autojen
osakilpailut, jotta vihreitten uskottavuus
ei horjuisi ?
Mikä olisi ympäristöystävällisin vaihtoehto autoilulle ?
Olisikos puun polttamiselle ja puupohjaiselle biodieselille
parempi vaihtoehto ?
Entä jos kolmasosa Suomen autokannasta liikkuisi biokaasulla
?
Biokaasu voittaa ympäristövertailussa ylivoimaisesti.
Teknisesti se on täysin mahdotonta toteuttaa suurissa keskitetyissä
laitoksissa.
Jos Suomen energiavallankumous aiotaan vihdoin toteuttaa, on
tehtävä energiapolitiikan täyskäännös sekä Jyväskylässä, että koko Suomessa.
Kasvihuonekaasujen osalta biokaasu tuottaa koko elinkaarensa
aikana murto-osan bensiiniautojen päästöistä.
Sähköautokin häviää kakkoseksi, koska sähkö tuotetaan enimmäkseen
hiilellä, maakaasulla tai öljyllä. Lisäksi metaanin talteenotto jätteistä ja
niiden polttaminen energiaksi laimentaa tämän voimakkaan kasvihuonekaasun
vaikutuksia ilmakehään.
Suomessa biokaasua on verotettu kuin dieseleitä.
Metsäteollisuuden bioa, suuria öljy-yhtiöitä sekä
keinolannoitteita masinoivia suuryhtiöiden
lobbareita suosiva päättäjäkunta on nuijinut kotimaan
biokaasusektorin puun ja kuoren väliin.
Kuitenkin, vain täysin hajautettu energiantuotanto voi olla
Suomen pelastus nykyisen puupohjaisen biotalouden umpikujasta.
Biokaasu voisi
olla valtava maatalouden pelastaja ja veturi.
Kun liikennekaasu tuotettaisiin ja ketjutettaisiin lähelle
kuluttajia maaseudulla, koko kansantalous hyötyisi ja kriisivarmuus paranisi ?
Biokaasu on kotimaista energiaa ja vähentää
tuontipolttoaineiden tarvetta sekä kansantalouden kestävyysvajetta.
Suomi on turhaan odottanut valtaisaa energiaremonttia jo yli
30 vuotta !
Kun Biokaasun mahdollisuuksia tutkittiin Jyväskylän yliopistossa, selvisi, että
jos koko Keski - Suomen karjatilat ja jäteasemat käytettäisiin biokaasupotentiaalina, voitaisiin koko maakunnassa korvata jopa 17 % sekä lämmitys- , että liikenne-energiasta uusiutuvalla kaasutuksella.
Sivutuotteena kyettäisiin kierrättämään hiili ja muut ravinteet lannoitukseen.
Kun Biokaasun mahdollisuuksia tutkittiin Jyväskylän yliopistossa, selvisi, että
jos koko Keski - Suomen karjatilat ja jäteasemat käytettäisiin biokaasupotentiaalina, voitaisiin koko maakunnassa korvata jopa 17 % sekä lämmitys- , että liikenne-energiasta uusiutuvalla kaasutuksella.
Sivutuotteena kyettäisiin kierrättämään hiili ja muut ravinteet lannoitukseen.
Pelkästään tieliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää peräti
44% vuoden 2006 tasosta !
Karjasta ja jätteistä voitaisiin hyödyntää viidennes
lämmityksen ja liikenteen tarvitsemasta energiasta
Kuka kääntää nykyiset valtion suuryhtiöitten ja keskittävää
energiapolitiikkaa suosivat miljarditukiaiset kotimaisen hajautetun energian
läpimurtoon ?
Suomi on selkä seinää vasten :
- miten käy Jyväskylän, jos EU alkaa sakottamaan
Keljonlahden massiivista puunpolttoa ?
Paljonko päästömaksut kohoavat ?
Keljonlahti kaatoi kaupungin talouden ja puun polttaminen on
muuttumassa entistä suuremmaksi riskiksi ?
Missä viipyy Jyväskylän kestävän energiapolitiikan strategia
?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti