keskiviikko 16. heinäkuuta 2025

YDINVARJO – pimeyteen langenneen ihmiskunnan kollektiivinen sielun yö

Taipuuko ihmiskunnan ydinsodan kollektiivinen varjo integroimaan ihmiskunnan kultaisen ajan henkisen soturin valoa?

Helleaalto hellii Suomea, mutta ei edes polttava paahde valaise ihmiskunnan pimeää sielun yötä? Sodat jatkuvat ja joukkohaudat täyttyvät.

Ihmiskunta kyykkii orjayhteisöinä ydinsateenvarjojen alla, vaikka mitkään pelotteet ja rauhaan pakottaminen sotimalla ei tuo kestävää rauhaa.

Materialismiin langennut ihmiskunta on vaihtanut henkiset arvonsa rahan- ja vallanhimoon. Kaikkein pimeintä on juuri ennen auringonnousua.

Koko läntinen sivilisaatio on luhistumassa vahvemman ehtoihin. ”Rauha voiman kautta” on nostanut presidentti Trumpin koko ihmiskunnan itsevaltiaaksi, jota Hitlerkin kadehtisi, kun Trump ja Israelin Netanjahu lyövät kättä. Euroopan ruskeakieliset Nato-johtajat ovat voimansa tunnossa, kun sotavalmisteluja vauhditetaan. Militarismin ja kiihtyvien sotatoimien jäljiltä nousee savuavia raunioita ja erämaaksi pommitettuja kyliä ja kaupunkeja. 
Huh tätä helvettiä?

Sotia ja militarismia ei voiteta vihalla eikä väkivallalla? Tietämättömyyttä ei selätetä voimalla, vaan tiedon valolla!

Ihmiskunnan kollektiivinen sielun yö

Voisiko nykyinen ihmiskunnan pimeä ja väkivaltainen kollektiivinen sielun yö vaihtua totuuden ja rauhan aamuun? Onko ihmiskunnan eloonjäämiskortti vieläkin kääntämättä ja kuka sen kääntäisi? Ihminen on muutakin, kuin sieluton kertakäyttöhyödyke, jonka jäljiltä jää täystuho ja tyhjyys!?

Länsi pudotuspelissä

Länsimainen sivilisaatio on rajussa murroksessa ja pudotuspelissä. Kulttuuriset juuret eivät enää kanna, arvopohja on hävitetty ja elämän hallinta on kadonnut. Maailma on rikki. - Syntyykö tuhkasta uusi Feeniks?

Olemme siirtymässä yhdessä äiti maan kanssa kokonaan uuteen kosmiseen kehitysvaiheeseen, jonka idän astrologiaan ja astronomiaan vihkiytyneet tähtitieteilijät ymmärtävät hyvin. Länsimaiselle rationaaliseen tieteeseen tuketuvalle ihmiselle idän intuitiivinen, suoran tietämisen viisaus; - astronomia ja astrologia on käsittämätöntä, koska materialistinen todellisuuskäsityksemme perustuu harhan/mayan(= intialainen termi harhasta) illusorisiin varjoihin. 

Vanha länsimainen fysiikka loi vahvan länsimaisen rationaalisen tieteen perustan. Nyt tämä newtonilainen käsitys materialistisesta aineesta ja energiasta on väistymässä.  Kvanttifysiikan löydökset viime vuosisadan alussa atomia pienempien yksiköiden toiminnasta mullistivat todellisuuskäsityksemme ja maailmankatsomuksemme. Edes ensimmäisten ydinpommien räjäyttämisten jälkeen henkinen kehityksemme ei kuitenkaan kiirinyt teknisen kehityksen kiitoradoille ja nyt olemme enää sivustakatsojia, 8:n miljardin ihmisen orjajoukko, jota hallitsee massojen hallintaan vihkiytynyt sotilasdiktatuuri ja sen mediapooli.

Olemme kehittäneet maailmaa mullistaneen älyteknologian, samalla kun henkinen kehitys on jäänyt kivikaudelle. Eikä tarvitse muuta kuin avata uutiset todetakseen nykyisen valtaeliitin aiheuttamat ihmiskunnan murskavoimien volyymit.

Materialismin kirous

Juuri ennen auringonnousua on kaikkein pimeintä. 1900- luvulla fysiikan ja muiden luonnontieteiden tutkimus on jo muuttanut tai oikeammin niiden olisi jo pitänyt perusteellisesti muuttaa käsitystä maailmankaikkeuden tosiolemuksesta ja sen voimista, mutta ei. Nyt länsimainen materialismi on romahtamassa omaan mahdottomuuteensa: tiede ja teknologia ovat jo päässeet tasolle, jolloin niiden on kyseenalaistettava koko se perusta, jonka turvissa ne on kehittyneet. Mikä edessä?

Materialistisen tieteen lähtökohta on ollut tieteen ja tiedon objektiivisuus. Ihminen tutkijana on toissijainen. Siksi tuotettu tiede ja tieto on arvovapaata. Ja arvovapaata tiedettä ja teknologiaa kehitetään edelleen ilman mitään rajoitteita ja moraalista vastuuta kaupallisuuden ehdoilla.

Tekniikka ja teknologia ilman moraalia jättää jälkeensä autiomaat, viidakon lain, joka on jo järkyttänyt maailman ekosysteemit ja lisännyt maailmanlaajuista eriarvoistumista äärimmilleen. Meneillään on taistelut viimeisistä luonnonvaroista ja geopoliittisesta herruudesta.

Onko toivoa

Maailmankaikkeuden makrokosmoksen; - kosmologian ja fysiikan tutkimukset ja ihmisen mirokosmoksen; - mielen ja tietoisuuden tutkimukset ovat vihdoin muuttamassa koko todellisuuskäsityksen. Edessämme on tieteellinen vallankumous mielen olemuksesta, jos aiomme lunastaa vapautemme ja ihmisyytemme jatkopaikan tällä telluksella.

Mieltä ja tietoisuutta käsittelevät oletukset määrittävät aina sivilisaation ja kulttuurien kulloiset ihmiskäsitykset ja maailmankatsomukset, joilla näennäistodellisuuden struktuuri luodaan:

*Materialistisen monismin edustajat ja tietokoneiden ja keinoälyn kehittäjät ovat vakuuttuneita ajattelevien robottien aikaansaamasta vallankumouksesta. Heille "mieli" on mekaaninen objekti, joka voidaan ohjelmoida tietokoneen aivoihin. Materialistin logiikka kieltää mielen ja tietoisuuden itsenäisen olemassaolon merkityksettömänä. Mieli on vain ilmiö, joka syntyy aivojen sähkökemiallisesta toiminnasta. Aivojen ja organismin toiminnan lakatessa, myös mieli ja tietoisuus häviävät, eikä elämä voi jatkua enää missään muodossa.

Tähän samaan käsitykseen ovat päätyneet myös monet geeni- ja neurotieteilijät, jotka odottavat aivojen biokemian tutkimuksen selvittävän tietoisuuden arvoituksen.

*Dualistit päättelevät, että mieli ja tietoisuus ovat merkki jostakin, joka on aivoista riippumatonta, mutta aivojen kautta yhteydessä ulkoiseen maailmaan. Mieli ja tietoisuus ei häviä kuolemassa. Siksi parapsykologinen tutkimus edistää myös mielen ja kehon välisen yhteyden selvittämistä.

Luin joskus Nikolai Teslan käsityksen ajattelusta. Tesla kehitti ”vapaa energia” käsitteen ja HAARpin. Tesla myös selvitti, ettei ajattelu tapahdu ja synny ihmisen aivoissa, vaan niiden ulkopuolella. Kun aivojen henkiset antennit ovat kunnossa, ajatteleva ihminen imppaa ajattelunsa tulokset oman kehitystasonsa mukaan eetteristä, jota on kaikkialla. Maailmankaikkeus edustaa maksimaalista tyhjiötä, jossa on itsenäinen tajunta. Myös kvanttiteoria paljasti todellisuuden hiukkas- ja aaltoluonteen, joka riippuu tutkijan valinnasta.

Moderni fysiikka ja täydentävä lääketiede ovat kääntäneet jo kupin nurin: - "mieli on sittenkin ensisijainen ja aine toissijainen. Ts. Mieli tuottaa aineen, eikä ihmisen tietoisuuden ulkopuolella ole mitään…

*Idealistinen monismi? Kun mieli käsitetään kaiken olevaisen alkuperäiseksi lähteeksi, palataan myös läntisen idealismin oppi-isään, Platoniin. Idealistinen monismi väittää, ettei mitkään muut teoriat pysty selittämään sitä, miten aivot tuottavat mielen ja tietoisuuden, yhtä vähän kuin kykenevät selittämään yksilön subjektiivisia kokemuksia ja muita ominaisuuksia. Ja kun on jätetty kokonaan tutkimatta yliaistilliset ja paranormaalit ilmiöt, ei ole päästy puuta pidemmälle ihmismielen syvyyksien tutkimuksessa.

*Parapsykologia haastaa ihmisen mentaalisen olemuksen tutkimusta. Psykoanalyytikot ymmärtävät psyyken ja sielun taistelukentäksi, jossa alitajuiset vietit ja vaistot kamppailevat yhteiskunnallisten arvojen, normien ja sääntöjen kanssa. Sigmuf Freud ja Carl Jung mullistivat psykoterapian viime vuosisadan alussa tutkiessaan ihmisen sielun syvyyksiä.

Carl Jung 

Carl Jungin (26.7.1875 - 6.6.1961)  psykoanalyyttinen lähestymistapa hylkäsi Freudin seksuaalipainotteiset käsitykset. Jung oli jo varhain kiinnostunut parapsykologisista ilmiöistä, uskonnoista ja niiden esoteerisista opeista.

Jungin aloittama transpersoonallinen tutkimus pyrkii selvittämään ihmisen mielen ja sielun luonnetta ja kuolemattomuutta. Transpersoonalliset, eli persoonallisuuden tuolla puolella olevat kokemukset sisällyttävät tutkimuksen kohteeksi myös ihmisen hengellisyyden ja mystiikan kokemukset, muuttuneet tietoisuudentilat, hypnoosin, luovuuden ja taiteisiin liittyvät tarpeet. Paranormaaleja kykyjä ja ihmisten ja eläinten välistä psyykkistä yhteyttä pidetään luonnollisena.

Tunne itsesi

Länsimainen käsitys rajoittaa vielä yleisesti ihmismielen ja tietoisuuden tutkimuksen kahteen tietoisuuden tasoon, uneen ja valveeseen. Kuitenkin niiden lisäksi on olemassa lukuisia tietoisuuden tasoja ja tiloja. Se, mitä tai miten yksilö ajattelee, tuntee ja tietää, riippuu aina yksilöllisestä tietoisuudentilasta ja -tasosta.

"Se, mikä aamulla kävelee neljällä jalalla, päivällä kahdella ja illalla kolmella", on sfinksin arvoitus. Se on myös ihmisen arvoitus.

Jungin teorian mukaan elämme yksilöitymisen aikaa. Individualisaatiossa ihminen kehittää täydellisen integraation, joka mahdollistaa lopuksi itsensä vapaan toteuttamisen. Persoona vapautuu kaikista sisäisistä ja ulkoisista kahleista. Samalla vapaudutaan persoonan samaistumisesta sosiaaliseen identiteettiin. Tästä seuraa kuitenkin myös länsimaissa kehittyvän ihmisen ongelmat ja ristiriidat, kun henkilökohtaisten tai kollektiivisten varjojen  kohtaamista ei voi enää mitenkään väistellä ja yhteiskunnalliset ristiriidat kärjistyvät.

Entä taipuuko ihmiskunnan kollektiivisen ydinsodan varjo vihdoinkin integroimaan ihmiskunnan kultaisen ajan henkisen soturin täyttä ihmisyyttä? Voittaako sisäinen totuuden valo ulkoiset aseet?

Persoona edustaa minuuden naamiota, joka näytetään ulospäin ja jonka avulla pidetään yhteyttä toisiin ihmisiin. Pinnallinen ihminen samaistuu ulkoisiin roolimalleihin niin, että hän voi kokonaan kadottaa itsensä ja yhteyden sisimmässään olevaan ydinminään.

Jung kutsuu varjoksi ihmisen väkivaltaista, primitiivistä, animaalista ja pahaa puolta, sitä, jota ei hyväksytä itsessä ja siksi se torjutaan pois tietoisuudesta. Torjunta aiheuttaa itsepetoksen varjon, joka heijastetaan sitten muihin ihmisiin. Siksi on tärkeä tiedostaa ja kohdata oma varjonsa: ihminen itse luo omat vihollisensa ja paholaisensa, yhtä hyvin kuin myös jumalansa.

Varsinkin Jungin varjoteoria haastaa lännen nykyisen militaristisen joukkopsykoosin, oman aikamme kollektiivisen sielun pimeän yön. 

Uusi kultaisen ajan rauhan aamu ei valkene, ennen kuin ulkoiset auktoriteetit on vaihdettu sisäisen vapautuksen täydelliseen pelottomuuteen. Pelotonta ihmistä ei voi hallita eikä alistaa, koska itsepetoksen varjo on integroitu tietoiseksi.

Herännyt, oman varjonsa kohdannut ihminen ja sivilisaatio ei taistele ulkoista vihollista vastaan, vaan ottaa vastuun itsestään ja muista. Myös inkojen viisaus muistuttaa: ”I`m lakeh” – olen toinen sinä.

Yksilöitymisprosessi

Yksilöitymisprosessi alkaa tunteella omasta riittämättömyydestä. 
Elämän alkuvaiheessa minuutta kehitetään persoonalla, kun samalla kehitetään sisäistä tasapainoa tietoisen ja tiedostamattoman puolen välillä.

Jossakin kasvun vaiheessa eteen tulee ikioma heijaste, - 'varjo'. Jos ei ole rohkeutta varjon kohtaamiseen, se väistetään ja projisoidaan muihin. Itsepetoksen hinta on lopulta kuitenkin maksettava, tavalla tai toisella. Masennus on yleinen itsepetoksen hinta.

Yksilöä seuraavat varjot voivat olla henkilökohtaisia, kollektiivisia ja/tai arkkityyppisiä. Henkilökohtaisessa varjossa on ominaisuuksia, joita ei hyväksy itsessä.

Kollektiivisessa varjossa on yhteisön ihanteiden vastakohtia. Arkkityyppinen varjo on "Itsen" oma varjo, eli pimeys Jumalassa itsessään, paholaismaisuus, joka taistelee sitä ihannetta vastaan, jonka persoona on muodostanut korkeimmasta.

Kun näitä varjoa ei tiedosteta, ne projisoidaan ympäristöön. Kollektiivisina varjoina voidaan vainota ryssiä, juutalaisia, maahanmuuttajia, uusnatseja, romaneja jne. loputtomiin. Nämä vihamieliset varjon kohteet pulpahtavat tiedostamattoman sielunelämän kätköistä. Ihminen elää silloin piilotajuisten arkkivihollisten armoilla ja paljon terveellisempää olisi projisoida patoutuneet vihantunteet sublimoimalla ne vaikka voimaharjoitteluun tai kuittaamalla viha "paholaisen juoniksi".

Varjoista vapauteen

Omien varjojen integrointi tarkoittaa niiden olemassaolon tunnistamista kaikilla kolmella tasolla.

"Tunne itsesi"- yksilöitymisprosessissa on kyseessä Itsen löytäminen, uuden keskuksen luominen, joka on transsendenttinen paluu alkuperäiseen ykseyteen, siihen, mikä "on". Transsendenssi on subjekti, jonka edessä minuus on objekti.

Jung on käyttänyt termiä ”Itse”. Siinä on vaikutteita intialaisesta uskonnosta, jossa yksityisen ihmisen minuus yhdistyy Brahmaniin, kosmoksen omaan Itseen. Kristillisessä symboliikassa Itse on Kristus, ykseys; -"Kristus elää minussa"

 Kuole ennen kuin kuolet

"Joka itsensä (persoonansa) kadottaa, hän löytää Sen." 
Sen jälkeen toinen kuolema ei pelota: "Olen se, joka minä olen" – transsendenttinen ikuisolento.


Olemme kaiken tulevan pahuuden alkuperä”, sanoi Jung kerran haastattelussa keskellä kylmää sotaa. Hän sanoi myös, että En ole sitä mitä minulle tapahtui, vaan sitä mitä valitsen olla”. 

Jung tiesi, että ihmiset pystyivät tekemään kauheita asioita, mutta myös suuria asioita. Toivon ja rauhan voi saavuttaa vain yksilöitymisen avulla luopumalla ulkoisista auktoriteeteista ja vapauttamalla itse itsensä itsepetosten verkoista..