Helleaalto hellii Suomea, mutta ei edes
polttava paahde valaise ihmiskunnan pimeää sielun yötä? Sodat jatkuvat ja joukkohaudat
täyttyvät.
Ihmiskunta kyykkii orjayhteisöinä
ydinsateenvarjojen alla, vaikka mitkään pelotteet ja rauhaan pakottaminen sotimalla
ei tuo kestävää rauhaa.
Materialismiin langennut ihmiskunta on
vaihtanut henkiset arvonsa rahan- ja vallanhimoon. Kaikkein pimeintä on juuri
ennen auringonnousua.
Huh tätä helvettiä?
Sotia ja militarismia ei voiteta vihalla eikä väkivallalla? Tietämättömyyttä ei selätetä voimalla, vaan tiedon valolla!
Ihmiskunnan kollektiivinen sielun yö
Voisiko nykyinen ihmiskunnan pimeä ja väkivaltainen kollektiivinen sielun yö vaihtua totuuden ja rauhan aamuun? Onko ihmiskunnan eloonjäämiskortti vieläkin kääntämättä ja kuka sen kääntäisi? Ihminen on muutakin, kuin sieluton kertakäyttöhyödyke, jonka jäljiltä jää täystuho ja tyhjyys!?
Länsi pudotuspelissä
Länsimainen sivilisaatio on rajussa
murroksessa ja pudotuspelissä. Kulttuuriset juuret eivät enää kanna, arvopohja on hävitetty ja elämän hallinta
on kadonnut. Maailma on rikki. - Syntyykö tuhkasta uusi Feeniks?
Olemme siirtymässä yhdessä äiti maan kanssa kokonaan uuteen kosmiseen kehitysvaiheeseen, jonka idän astrologiaan ja astronomiaan vihkiytyneet tähtitieteilijät ymmärtävät hyvin. Länsimaiselle rationaaliseen tieteeseen tuketuvalle ihmiselle idän intuitiivinen, suoran tietämisen viisaus; - astronomia ja astrologia on käsittämätöntä, koska materialistinen todellisuuskäsityksemme perustuu harhan/mayan(= intialainen termi harhasta) illusorisiin varjoihin.
Vanha länsimainen fysiikka loi vahvan länsimaisen rationaalisen tieteen perustan. Nyt tämä newtonilainen käsitys materialistisesta aineesta ja energiasta on väistymässä. Kvanttifysiikan löydökset viime vuosisadan alussa atomia pienempien yksiköiden toiminnasta mullistivat todellisuuskäsityksemme ja maailmankatsomuksemme. Edes ensimmäisten ydinpommien räjäyttämisten jälkeen henkinen kehityksemme ei kuitenkaan kiirinyt teknisen kehityksen kiitoradoille ja nyt olemme enää sivustakatsojia, 8:n miljardin ihmisen orjajoukko, jota hallitsee massojen hallintaan vihkiytynyt sotilasdiktatuuri ja sen mediapooli.
Olemme kehittäneet maailmaa mullistaneen älyteknologian, samalla kun henkinen kehitys on jäänyt kivikaudelle. Eikä tarvitse muuta kuin avata uutiset todetakseen nykyisen valtaeliitin aiheuttamat ihmiskunnan murskavoimien volyymit.
Materialismin
kirous
Juuri ennen auringonnousua on kaikkein pimeintä. 1900- luvulla fysiikan ja muiden luonnontieteiden tutkimus on jo muuttanut tai oikeammin niiden olisi jo pitänyt perusteellisesti muuttaa käsitystä maailmankaikkeuden tosiolemuksesta ja sen voimista, mutta ei. Nyt länsimainen materialismi on romahtamassa omaan mahdottomuuteensa: tiede ja teknologia ovat jo päässeet tasolle, jolloin niiden on kyseenalaistettava koko se perusta, jonka turvissa ne on kehittyneet. Mikä edessä?
Materialistisen tieteen lähtökohta on ollut tieteen ja tiedon objektiivisuus. Ihminen tutkijana on toissijainen. Siksi tuotettu tiede ja tieto on arvovapaata. Ja arvovapaata tiedettä ja teknologiaa kehitetään edelleen ilman mitään rajoitteita ja moraalista vastuuta kaupallisuuden ehdoilla.
Tekniikka ja teknologia ilman moraalia
jättää jälkeensä autiomaat, viidakon lain, joka on jo järkyttänyt maailman ekosysteemit ja
lisännyt maailmanlaajuista eriarvoistumista äärimmilleen. Meneillään on
taistelut viimeisistä luonnonvaroista ja geopoliittisesta herruudesta.
Onko toivoa
Maailmankaikkeuden makrokosmoksen; - kosmologian
ja fysiikan tutkimukset ja ihmisen mirokosmoksen; - mielen ja tietoisuuden
tutkimukset ovat vihdoin muuttamassa koko todellisuuskäsityksen. Edessämme on tieteellinen
vallankumous mielen olemuksesta, jos aiomme lunastaa vapautemme ja ihmisyytemme jatkopaikan tällä telluksella.
Mieltä ja tietoisuutta käsittelevät
oletukset määrittävät aina sivilisaation ja kulttuurien kulloiset
ihmiskäsitykset ja maailmankatsomukset, joilla näennäistodellisuuden struktuuri
luodaan:
*Materialistisen
monismin edustajat ja tietokoneiden
ja keinoälyn kehittäjät ovat vakuuttuneita ajattelevien robottien
aikaansaamasta vallankumouksesta. Heille "mieli" on mekaaninen
objekti, joka voidaan ohjelmoida tietokoneen aivoihin. Materialistin logiikka
kieltää mielen ja tietoisuuden itsenäisen olemassaolon merkityksettömänä. Mieli
on vain ilmiö, joka syntyy aivojen sähkökemiallisesta toiminnasta. Aivojen ja
organismin toiminnan lakatessa, myös mieli ja tietoisuus häviävät, eikä elämä voi
jatkua enää missään muodossa.
Tähän samaan käsitykseen ovat
päätyneet myös monet geeni- ja neurotieteilijät, jotka odottavat aivojen
biokemian tutkimuksen selvittävän tietoisuuden arvoituksen.
*Dualistit päättelevät, että mieli ja tietoisuus ovat
merkki jostakin, joka on aivoista riippumatonta, mutta aivojen kautta
yhteydessä ulkoiseen maailmaan. Mieli ja tietoisuus ei häviä kuolemassa. Siksi
parapsykologinen tutkimus edistää myös mielen ja kehon välisen yhteyden
selvittämistä.
Luin joskus Nikolai Teslan käsityksen ajattelusta. Tesla kehitti ”vapaa energia” käsitteen ja HAARpin. Tesla myös selvitti, ettei ajattelu tapahdu ja synny ihmisen aivoissa, vaan niiden ulkopuolella. Kun aivojen henkiset antennit ovat kunnossa, ajatteleva ihminen imppaa ajattelunsa tulokset oman kehitystasonsa mukaan eetteristä, jota on kaikkialla. Maailmankaikkeus edustaa maksimaalista tyhjiötä, jossa on itsenäinen tajunta. Myös kvanttiteoria paljasti todellisuuden hiukkas- ja aaltoluonteen, joka riippuu tutkijan valinnasta.
Moderni fysiikka ja täydentävä
lääketiede ovat kääntäneet jo kupin nurin: - "mieli on sittenkin ensisijainen ja
aine toissijainen. Ts. Mieli tuottaa aineen, eikä ihmisen tietoisuuden
ulkopuolella ole mitään…
*Idealistinen monismi? Kun mieli käsitetään kaiken olevaisen alkuperäiseksi lähteeksi, palataan myös läntisen idealismin oppi-isään, Platoniin. Idealistinen monismi väittää, ettei mitkään muut teoriat pysty selittämään sitä, miten aivot tuottavat mielen ja tietoisuuden, yhtä vähän kuin kykenevät selittämään yksilön subjektiivisia kokemuksia ja muita ominaisuuksia. Ja kun on jätetty kokonaan tutkimatta yliaistilliset ja paranormaalit ilmiöt, ei ole päästy puuta pidemmälle ihmismielen syvyyksien tutkimuksessa.
*Parapsykologia haastaa ihmisen mentaalisen olemuksen
tutkimusta. Psykoanalyytikot ymmärtävät psyyken ja sielun taistelukentäksi,
jossa alitajuiset vietit ja vaistot kamppailevat yhteiskunnallisten arvojen,
normien ja sääntöjen kanssa. Sigmuf Freud ja Carl Jung
mullistivat psykoterapian viime vuosisadan alussa tutkiessaan ihmisen sielun syvyyksiä.
Carl Jung
Carl Jungin (26.7.1875 - 6.6.1961) psykoanalyyttinen lähestymistapa hylkäsi Freudin seksuaalipainotteiset käsitykset. Jung oli jo varhain kiinnostunut parapsykologisista ilmiöistä, uskonnoista ja niiden esoteerisista opeista.
Jungin aloittama transpersoonallinen tutkimus pyrkii
selvittämään ihmisen mielen ja sielun luonnetta ja kuolemattomuutta. Transpersoonalliset,
eli persoonallisuuden tuolla puolella olevat kokemukset sisällyttävät
tutkimuksen kohteeksi myös ihmisen hengellisyyden ja mystiikan kokemukset,
muuttuneet tietoisuudentilat, hypnoosin, luovuuden ja taiteisiin liittyvät
tarpeet. Paranormaaleja kykyjä ja ihmisten ja eläinten välistä psyykkistä yhteyttä
pidetään luonnollisena.
Tunne itsesi
Länsimainen käsitys rajoittaa vielä yleisesti
ihmismielen ja tietoisuuden tutkimuksen kahteen tietoisuuden tasoon, uneen ja
valveeseen. Kuitenkin niiden lisäksi on olemassa lukuisia tietoisuuden tasoja ja
tiloja. Se, mitä tai miten yksilö ajattelee, tuntee ja tietää, riippuu aina
yksilöllisestä tietoisuudentilasta ja -tasosta.
"Se, mikä aamulla kävelee neljällä jalalla, päivällä kahdella ja illalla kolmella", on sfinksin arvoitus. Se on myös ihmisen arvoitus.
Jungin teorian mukaan elämme yksilöitymisen aikaa. Individualisaatiossa ihminen kehittää täydellisen integraation, joka mahdollistaa lopuksi itsensä vapaan toteuttamisen. Persoona vapautuu kaikista sisäisistä ja ulkoisista kahleista. Samalla vapaudutaan persoonan samaistumisesta sosiaaliseen identiteettiin. Tästä seuraa kuitenkin myös länsimaissa kehittyvän ihmisen ongelmat ja ristiriidat, kun henkilökohtaisten tai kollektiivisten varjojen kohtaamista ei voi enää mitenkään väistellä ja yhteiskunnalliset ristiriidat kärjistyvät.
Entä taipuuko ihmiskunnan kollektiivisen ydinsodan varjo vihdoinkin integroimaan ihmiskunnan kultaisen ajan henkisen soturin täyttä ihmisyyttä? Voittaako sisäinen totuuden valo ulkoiset aseet?
Persoona edustaa minuuden naamiota, joka näytetään ulospäin ja jonka avulla pidetään yhteyttä toisiin ihmisiin. Pinnallinen ihminen samaistuu ulkoisiin roolimalleihin niin, että hän voi kokonaan kadottaa itsensä ja yhteyden sisimmässään olevaan ydinminään.
Jung kutsuu varjoksi ihmisen
väkivaltaista, primitiivistä, animaalista ja pahaa puolta, sitä, jota ei
hyväksytä itsessä ja siksi se torjutaan pois tietoisuudesta. Torjunta aiheuttaa
itsepetoksen varjon, joka heijastetaan sitten muihin ihmisiin. Siksi on
tärkeä tiedostaa ja kohdata oma varjonsa: ihminen itse luo omat vihollisensa ja
paholaisensa, yhtä hyvin kuin myös jumalansa.
Varsinkin Jungin varjoteoria haastaa lännen nykyisen militaristisen joukkopsykoosin, oman aikamme kollektiivisen sielun pimeän yön.
Uusi kultaisen ajan rauhan aamu ei valkene, ennen kuin ulkoiset auktoriteetit on vaihdettu sisäisen vapautuksen täydelliseen pelottomuuteen. Pelotonta ihmistä ei voi hallita eikä alistaa, koska itsepetoksen varjo on integroitu tietoiseksi.
Herännyt, oman varjonsa kohdannut ihminen ja sivilisaatio ei taistele ulkoista vihollista vastaan, vaan ottaa vastuun itsestään ja muista. Myös inkojen viisaus muistuttaa: ”I`m lakeh” – olen toinen sinä.
Yksilöitymisprosessi
Elämän alkuvaiheessa minuutta kehitetään persoonalla, kun samalla kehitetään sisäistä tasapainoa tietoisen ja tiedostamattoman puolen välillä.
Jossakin kasvun vaiheessa eteen tulee ikioma heijaste, - 'varjo'. Jos ei ole rohkeutta varjon kohtaamiseen, se väistetään ja projisoidaan
muihin. Itsepetoksen hinta on lopulta kuitenkin
maksettava, tavalla tai toisella. Masennus on yleinen itsepetoksen hinta.
Yksilöä seuraavat varjot voivat olla
henkilökohtaisia, kollektiivisia ja/tai arkkityyppisiä. Henkilökohtaisessa
varjossa on ominaisuuksia, joita ei hyväksy itsessä.
Kollektiivisessa varjossa on yhteisön
ihanteiden vastakohtia. Arkkityyppinen varjo on "Itsen" oma
varjo, eli pimeys Jumalassa itsessään, paholaismaisuus, joka
taistelee sitä ihannetta vastaan, jonka persoona on muodostanut korkeimmasta.
Kun näitä varjoa ei tiedosteta, ne projisoidaan ympäristöön. Kollektiivisina varjoina voidaan vainota ryssiä, juutalaisia, maahanmuuttajia, uusnatseja, romaneja jne. loputtomiin. Nämä vihamieliset varjon kohteet pulpahtavat tiedostamattoman sielunelämän kätköistä. Ihminen elää silloin piilotajuisten arkkivihollisten armoilla ja paljon terveellisempää olisi projisoida patoutuneet vihantunteet sublimoimalla ne vaikka voimaharjoitteluun tai kuittaamalla viha "paholaisen juoniksi".
Varjoista vapauteen
Omien varjojen integrointi tarkoittaa
niiden olemassaolon tunnistamista kaikilla kolmella tasolla.
"Tunne itsesi"-
yksilöitymisprosessissa on kyseessä Itsen löytäminen, uuden
keskuksen luominen, joka on transsendenttinen paluu alkuperäiseen ykseyteen, siihen, mikä "on". Transsendenssi
on subjekti, jonka edessä minuus on objekti.
Jung on käyttänyt termiä ”Itse”.
Siinä on vaikutteita intialaisesta uskonnosta, jossa yksityisen ihmisen minuus
yhdistyy Brahmaniin, kosmoksen omaan Itseen. Kristillisessä symboliikassa Itse
on Kristus, ykseys; -"Kristus elää minussa"
Sen jälkeen toinen kuolema ei pelota: "Olen se, joka minä olen" – transsendenttinen ikuisolento.