Karjalaisten
kotitilat, myös isovanhempien kodit jäivät Venäjälle. Karjalaiset revittiin
juuriltaan. Onko taas edessä uusi suomalaisten evakkomatka? Minne mennä, kun
koko maailmassa ei ole enää sellaista Rauhan majaa, jota mahdolliset ydinsodan
saastepilvet eivät saavuttaisi? Katsotpa vaikka itään, taikka länteen, sama
meno kaikkialla? Kaikki suurvallat ovat sotarikollisia ja uskokaan ei enää
tarjoa toivoa tai taivasosuutta, kun kirkot on nillitetty siunaamaan
sotasaappaita kumartelevaa läntistä valtaeliittiä ilman kansan tai Rauhan
evankeliumin valtakirjaa!
Varsinkin
Yhdysvaltojen tukema Israelin palestiinalaisten kansanmurha Gazassa ja vastikään
ilmi tulleiden Israelin armeijan sotilaitten palestiinalaisten vankien
joukkoraiskaukset ovat paljastaneet nykyisen maailmanlaajuisen itsetuhoisen
sivilisaation pohjattoman rappion.
Yhdysvallat
on oman aikamme paholaismaista juutalaista siionismia ja uusliberalismia
palvova julmin militaristinen terroristivaltio, jota nyt myös koko Eurooppa
kumartaa. Myös Skandinavia vaihtoi heiveröisen kristillisyytensä ja
demokratiansa ateistiseen sotilasdiktatuuriin.
Kaikkien
suurten maailmauskontojen tärkein normi "älä tapa" on
vaihdettu joukkotuhoaseisiin ja joukkohautoihin.
Entäs
naapurimme Venäjä? Myös sillä on pimeä puolensa? Onko myös Venäjällä meneillään
sovitustyö ja karmavelkojen maksatus entisistä korkoa kasvaneista karmaveloistaan?
Venäjän
vuosisataisen, väkivaltaisen suurvaltapolitiikan imperialistinen historia on
edelleen salattu ja kätketty suljettuihin arkistoihin sen omilta kansalaisilta. Onneksi maan historiaa on jo alettu
systemaattisesti tutkimaan, samalla kun Venäjän symbioottiset
vanhoillis-uskonnolliset ja poliittiset valtarakenteet ovat paljastuneet
kammottavaksi yhdistelmäksi.
Venäjän pimeä luostarilaitos
Karjalaiset
isovanhempani oli venäläistetty ortodokseiksi. Itselleni ikonit tulivat
tutuiksi jo lapsena. Kun tänä kesänä ostin vanhan ja synkän Solovetskin
luostarissa maalatun vaurioituneen ikonin, hätkähdin. Se painoi kuin synti.
Ikonin mustakaapuiset munkit ja sysimusta jumaläiti peittelivät luostarin
vankisellien kärsimysten kauhuja. Sovittamattomat ja anteeksiantamattomat
Venäjän imperialistiset syntivelat on vieläkin peitelty tuntemattomiin joukkohautoihin
tai hävinneet historian havinaan? - Vai ovatko sittenkään?
Rehellisyys
maan perii. Jos kansalta peitellään ja salataan sen verinen menneisyys ja historia väkivaltaisine vallankumouksineen, ei elämästä ole opittu yhtään mitään.
Kansojen kohtaloissa historia toistaa itseään entistä julmemmilla tavoilla,
eikä satoja tai tuhansia vuosia jatkuneille sodille tai väkivallalle ole minkäänlaista
loppua näkyvissä.
Solovetskin ikoni käynnisti oman tiedonkeruun luostarin 500 vuoden historiasta. Löysin Raija-Liisa Mäkelän v.2023 täydennetyn painoksen kirjasta ”Solovetskin luostari- Venäjän historian peili”, jossa kerrattiin luostarin 500 vuoden historiaa, samalla kun sivuttiin Venäjän kehitysvaiheita.
Solovetsk
oli vuosisataisen loistonsa aikana
Venäjän toiseksi mahtavin luostari. Sen hallintaan kuuluivat maat Vienanmeren
rannikolla asukkaineen aina syvälle Karjalaan saakka. Luostarin alueet
ulottuivat aina Novgorodiin asti ja kirkon rikkaudet olivat mittaamattomat.
Luostarin hallinnassa oli parhaimpina päivinä 54 suolatehdasta, muutama
rautaruukki ja se oli oman talousalueensa dynamo. Luostari oli kuin valtio
valtiossa, koska valtiolla ja luostarilla oli molempia osapuolia tyydyttävä symbioottinen suhde venäläisen
yhtenäiskulttuurin synnytystuskissa.
Vaikka
Venäjän ortodoksinen kirkko ja luostarilaitos ovat julistaneet Jumalan kunniaa
jo vuosisatoja kultaisine kuvineen, ne ovat samalla pönkittäneet saumattomasti
vuosituhantista, taantunutta, patriarkaalista ja autoritaarista
valtio-terroristista hirmuvaltaa, jonka turvin vanhauskoisten poliittinen ja
uskonnollinen valtaliitto jatkuu vieläkin. Valtion suopeudesta riippuvaiset
ortodoksiset kirkkoisät siunaavat yhä edelleen Venäjän nykyiset pyhät
isänmaalliset sodat ja sotatoimet itsestään selvyyksinä.
Solovetskin luostari
"Kaukana,
syvällä, jossakin. Siellä Vienanmerellä, tärkeiden pohjoisten meritieyhteyksien
varrella sijaitsee Solovetskin saariryhmä, jossa sen valkoinen luostari on
edelleen uljaasti pystyssä, kuin Elämän majakka.”
Solovetskilla on aina ollut tärkeä osuus nykyisen Venäjän pohjoisten alueitten yhtenäistämisessä ja sen suurvaltapolitiikan kehitystrendeissä. Paikkaa on pyhitetty tai sitä on kirottu, sitä mukaa kun maallinen valta on vaihtunut. Vallankumousten melskeissä se on ollut myös pakkotyöhön näännytettyjen kansanvihollisina pidettyjen omien kidutettujen kansalaisten keskitysleiri ja ilman oikeutta kadotukseen tuomittujen teloitettujen marttyyrimunkkien ja muiden uhrien vankileirien saaristo. Mäkelä nostaa kirjassaan esiin myös Solovetskin traagiset vuosikymmenet Leninin ja Stalinin vainovuosista, jotka olivat julmuudessaan järisyttäviä.
Mutta
historian lehti on kääntynyt ja kautta laajan Venäjänmaan luostarit ja
kirkko on jo taas päästetty pannasta. Kirkonkellot kajahtelevat iloisesti kutsuen
väkeä entistä enemmän.
Moneen
kertaan petetty ja terrorististen vallankumousten saatossa murskattu ihmismieli
etsii kestävää kiinnekohtaa. Kun vanhoillinen järjestelmä ei ole kyennyt
luomaan uusia pysyviä uudistuksia ja arvoja, paluu entiseen
maailmankatsomukseen ja nykyiseen sotatalouteen on taas väistämätöntä. Kirkon
odotus on palkittu, vaikka hinta on kova. Valtiojohdon niskalenkki
pappisvallasta ja sen kontrolli kirkosta on entistä julkisempi. Putin on
arkinen näky kirkossa tai luostarissa pyytämässä siunausta pyhälle
isänmaalliselle sodalle.
Ortodoksisen
kirkon kupoli symboloi palavaa kynttilän liekkiä, sielun vertauskuvaa, joka on
rukouksessa suunnattu ylöspäin. Luterilaisuudessa symboli on päinvastainen, kun
jumalan armo lankeaa ylhäältä alaspäin maailmaan.
Luostarit
maallisen vallan pönkittäjinä
Luostarien
perustamisella oli jo 1000-luvulla keskeinen maallinen tehtävä laajentaa
nationalistista kiihkovenäläistä yhtenäistämispolitiikkaa. Maallisen vallan
tuella toteutettiin luostareiden tyypillistä aluevaltauspolitiikkaa, samalla
kun luostareille myönnettiin erityisoikeuksia. Uskonnollisella käännytystyöllä vahvistettiin
maallista valtaa. Vankan tradition yhteistyössä kirkon kanssa perinyt Moskova
tähtäsi politiikassaan varsinkin erillisten ruhtinaiden aseman ja
vaikutusvallan heikentämiseen keskusjohtoisen autoritaarisen vallan varmistamiseksi.
Venäjän tsaarit olivat yksinvaltiaita.
Solovetskin
rooli paikallisen väestön henkisenä alistajana oli selkeä ja siksi maallisia
valtion varoja ei säästelty luostarin lahjomisessa. Luostarille kertyi valtavat
maaomaisuudet ja rikkaudet sekä etuoikeus ruokapalkalla tekeviin maaorjiin.
Sekä Venäjän tsaarit, että luostarit varmistivat valtansa ja rikkautensa
alistetun kansan orjatyöllä.
Solovetskilla
on ollut suuri vaikutus myös karjalaisväestön kohtaloihin ja Suomen historiaan.
Oma isoäitini ei koskaan hyvällä muistellut mustapukuisten munkkien ylenpalttista
kestitsemistä karjalaisten venäläistämisessä. Kun munkit saapuivat, piti panna
parasta pöytään, vaikka itselle ei olisi jäänyt mitään syötävää.
Venäjä -
voittamaton sotilasmahti
Vuosisatoja
kansaan juurrutettu vanhoillis-kiihkovenäläinen näkemys Venäjän imperiumista
sai pahan särön 1904, kun Japanin sota valtavien tappioiden jälkeen hävittiin.
Se oli ainutlaatuinen tilaisuus kiihkomielisille bolshevikeille ja tsaarin
vastustajille koko maailman valloittamiseksi. Venäläisten muistissa oli vielä
hyvin Pietari I:n voittama Suuri Pohjan sota, sekä 1808-1809 Suomen
sota, joka teki myös Suomesta Venäjän alamaisen.
Venäjän
imperiumin sotilaallinen häviämättömyys - siunaus vai kirous
Onko
nykyisen monikansallisen Venäjän kollektiivisen identiteetin ainoa yhdistävä
tekijä enää kommunismin kaaduttua haamu ja muisto toisen maailmansodan isänmaallisesta suursodasta, joka voitettiin?
Länsiliittolaisten osuus toisessa maailmansodassa on venäläisessä historian kirjoituksessa jo lähes kokonaan
painettu villaisella ja unohdettu? - Olisiko sotilaallinen häviö toisessa
maailmansodassa ollut sittenkin Venäjälle suuri siunaus? Vai taotaanko
kansakunnan lujimmat orjankahleet edelleen sodissa karaistuneista
voitonmiekoista? Saman kysymyksen voisi esittää heti myös Yhdysvalloille ja sen
Nato-liittolaisille Suomi mukaan lukien, kun koko läntinen sivilisaatio on jo orjuutettu
ydinkahleisiin?
Japanille
hävityn sodan seurauksena Venäjällä
tapahtui v. 1905 vallankumous ja tsaari Nikolai II joutui
myöntymään näennäisdemokratiaan, kun
maalle perustettiin sen ensimmäinen duuma, parlamentti. Japanin sodan
häviäminen näkyi samalla heti myös Solovetskin luostarissa, kun Japaniin sotavangeiksi
joutunut ja osattomaksi jäänyt muutaman kymmenen miehen ryhmä
venäläissotilaista anoi palautuksensa jälkeen pääsyä Solovetskin luostariin
ryhtyäkseen munkeiksi. Sotaministeriön päätöksellä pyyntöön suostuttiin
traagisin seurauksin. Uudet tulokkaat eivät ryhtyneet raatamaan orjatyötä ”pyhien
Zosiman ja Savvatin” hyväksi, vaan ryhtyivät vaatimaan tasa-arvoa ja
oikeuksia vallankumouksen hengessä. Kun luostariin syntyi kapinahenki, se oli
otollinen kasvualusta Venäjän sekasorron vuosina kattavalle pala palalta
syntyvälle gulag- vankilajärjestelmälle ja pakkotyöleireille. Gulag-leireille
lähetettiin eri arvioiden mukaan ainakin 4-6 miljoonaa ihmistä, mahdollisesti
jopa 17 – 18 miljoonaa.
Lenin
kohdalla Venäjän historian musta aukko
- Kuka masinoi Venäjän vallankumouksen?
Rauhansopimuksen myötä osasta Valko-Venäjää ja Ukrainaa väestöineen (56 miljoonaa), maan hedelmällisimpine viljelyalueineen, teollisuuslaitoksineen ja runsaine luonnonvaroineen annettiin Saksan hallintaan. Lisäksi Venäjä sitoutui maksamaan sotakorvauksina tähtitieteelliset kuuden miljardin saksanmarkat, jotka ”ryöstettiin ryöstäjiltä”, ts. oman kansan selkänahasta.
Leniniltä
(23.2.1922) tuli hiukan myöhemmin myös määräys takavarikoida kaikki kirkkojen
hallussa olevat arvoesineet. Samalla suurin osa papistoa tuhottiin ilman
oikeudenkäyntejä. Papiston vainoja ja murhia seurasi kirkkojen ja luostareiden
sulkeminen. Ennen vallankumousta Venäjällä oli toiminut yli tuhat luostaria,
vuoteen 1922 niistä oli suljettu yli 700 ja Venäjän kirkon selkäranka oli
murrettu. Lenin oli tehty työnsä. Hän oli tuhonnut vanhan Venäjän
perustuksiltaan ja pannut alulle hirmuvaltaisen kierteen. Vallankumous ei kuitenkaan vielä
loppunut tähän, vaan sitä alkoi johtaa Josif Stalin Lenin jälkeen.
Bolsevikkeja
vastustavien kansanvihollisten massiiviset teloitukset ja puhdistukset
jatkuivat Stalinin johdolla entistä pontevammin uuden yhteiskunnan
perustamiseksi. Sisällissodan lähestyessä loppuaan 1921 teloitusten määrä
väheni, mutta eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvien kansalaisten pidätykset eivät
loppuneet. Vankiloitten täyttyessä otettiin käyttöön kirkot ja luostarit.
Solovetsk sai ”kunnian” aloittaa uudenlaisen vankileirien verkoston. V.1920
Vienan Kemin kihlakunnan komitea teki päätöksen luostarin kansallistamisesta,
samalla kun luostarin omaisuus luetteloitiin. Teille tietymättömille hävisi
arvoesineiden myötä luostarin rikas kirjasto ja Iivana Julman
lahjoittamat kulta- ja jalokivikoristeiset ristit jne. 1923 Solovetskiin
perustettiin erityisvankileiri. Arkangelin kuvermentin GPU oli arvioinut, että
alueelle voi sijoittaa 3 -12 000 vankia. Vankimäärät Solovetskissa ja sen
haaraosastoissa kasvoivat moninkertaisiksi vuosi vuodelta. Vangit edustivat 48
eri kansallisuutta.
Bysanttilainen
ortodoksisuus
Nykypäivään
saakka jatkunut Venäjän ortodoksisen kirkon nöyrtyminen maallisen vallan
tahtoon perustuu bysanttilaiseen ortodoksisuuteen. Se on muutosta vastustava
kristinuskon vanhollisin ja jäykin muoto: ”Filaretin katekismukseen sisältyy
nöyryys tai orjamainen alistuminen, despoottinen valtiomuoto, tieteellisen
tiedon jälkeenjääneisyys – kaikkea tätä pyhitti käsite traditiosta. Nöyrtymisen
nimissä vaadittiin alistumista pahaan ja valheelliseen. Näin ihmisistä
muovattiin sielultaan orjia, jotka olivat täysin vailla luonteenlujuutta ja
nöyrtyivät voiman ja vallan edessä…”
1920-luvun
alkupuolella maailma ei ollut kuullut vielä natsien keskitysleireistä mitään.
Natsi-Saksa ja Hitler seurasivat Isä-Aurinkoisen, Stalinin jalanjälkiä. Myös
Solovetskin luostarissa oli uusi komento, jossa määriteltiin uusien vakierien
asema ja oikeudet:
”Kuunnelkaa
tarkkaan ja painakaa mieleenne. Ette ole enää neuvisto- vaan Solovetskin
tasavallassa (zdes respublik ne sovetskaja, a solovetskaja). Tähän maankolkkaan
ei ole astunut vielä yhdenkään oikeusviranomaisen jalka. Eikä myöskään astu.
Muistakaa: teitä ei ole lähetty tänne ojennettavaksi – paatuneen ojentaa vain
hauta.”
Katselen
synkkää ikonia edessäni. Munkkien välistä säteilee valkoinen luostari, elämän
majakka, jonka uusi loisto ja kalleudet kätkevät vieläkin synkemmän salaisuuden…
Koko maailma
on tienhaarassa. Onko edessä täystuho, kun kaikki maailman suuret uskonnot papistoineen
niin idässä kuin lännessä ovat alistuneet sodan jumalten palveluun, langenneet
pahan valtaan, eksytetty pimeyteen ja valheeseen, sekä ydinaseiden
joukkotuhontaan?
Kuolema
kuittaa univelat?