Jyväskylän puukauppa on paljastanut kaupungin virkakunnan röyhkeän piittaamttomuuden ympäristöstä, virkavelvollisuuksista tai sisään pesiytyneestä harmaasta taloudesta.
Jyväskylässä on 19 tytäryhtiötä, joiden hallitusten pöytäkirjat ovat salaisia.
Julkishallinnon alennustilasta kertoo, että tytäryhtiöitten hallitusten jäsenten sähköpostiosoitteetkin ovat jo salaisia. Myös kanteluasiakirjojen postitus on tehty täysin mahdottomaksi. En saanut edes pyytämääni JVA:n asukasedustajien sähköpostilistaa asiakirjojen toimittamiseksi.
Jyväskylässä on 19 tytäryhtiötä, joiden hallitusten pöytäkirjat ovat salaisia.
Julkishallinnon alennustilasta kertoo, että tytäryhtiöitten hallitusten jäsenten sähköpostiosoitteetkin ovat jo salaisia. Myös kanteluasiakirjojen postitus on tehty täysin mahdottomaksi. En saanut edes pyytämääni JVA:n asukasedustajien sähköpostilistaa asiakirjojen toimittamiseksi.
Kaupungin korkeimman
virkakunnan siunaama ”maisematyöryhmä” luvittaa, valvoo ja suorituttaa
kaupungin asemakaava-alueiden, lähimetsien, puistoalueiden ja pientareiden
hakkuita virkamiesvastuulla kenenkään valvomatta. Pelkkä kokousmuistio korvaa
rakennus- ja maankäyttölain velvoittaman maisematyölupamenettelyn massiivisissa
hakkuissa.
Valtuusto ja asukkaat on
kokonaan eliminoitu puukaupasta, jota nimitetään metsänhoidoksi.
Kun tein vuonna 2014 kantelun
JVA:n hallitukselle laittomasta puunkaadosta, kanteluasiakirjat eivät päässeet
edes esityslistalle. Hallituksen kokouksessa asia lopulta merkittiin tiedoksi.
Kaupungin metsäpuoli on
kilpailuttanut hankintakaupassa yksityisiä yrittäjiä myös tonttipuiden
puustokartoitukseen ja urakointiin. Vuonna 2014 JVA oli kilpailuttanut ja
kartoittanut 42 tontin puut ja urakoinnin metsäpuolen yhteydenoton jälkeen.
Isännöitsijä oli tehnyt
kaatosuunnitelmat huonojen puiden poistamiseksi. Niistä urakoitsija ei
piitannut vaan kaatoi parhaat puut. Pihat pilattiin, lintukannat hävisivät.
JVA:n ja kaupungin hätäisissä
hakkuissa on selätetty asukasdemokratia, todellinen kunnallisdemokratia ja
tytäryhtiöitten julkinen valvonta, kun tytäryhtiöt toimivat
salausperiaatteella.
Tein vuonna 2014 myös
poliisille esitutkintapyynnön JVA:n laittomasti kaadetuista puista ja 42 tontin
pilaamisesta ympäristö- ja talousrikoksena.
Esimerkiksi Virtalantiellä
oli parturoitu noin 40 parasta puuta yhden päivän varoitusajalla. Neljä puuta
isännöitsijän kaatosuunnitelman mukaan, muut laittomasti. Huonot, isännöitsijän
kaadettaviksi merkitsemät puut lähellä taloja ovat yhä pystyssä.
Poliisille riitti
lupaviranomaisen selitys. Asukkaan esitutkintapyyntö ympäristö- ja
talousrikoksesta ei riittänyt.
Poliisin mukaan
”tutkintakynnyksen ylittyminen edellyttää, että asiassa on saatavissa myös
muuta, ulkopuolista selvitystä kuin tutkintapyynnön tekijän oma käsitys
rikosepäilystä”. Poliisin päätös ei silti
vapauttanut asianosaisia mahdollisesta vahingonkorvausvelvollisuudesta –
asianomistaja saa itse nostaa rikossyytteen.
Kuka on oikea asianomistaja
korvausvelvollisuuksien selvittämiseksi kaupungin hakkuista ja puukaupasta?
Kuka siitä ottaa vastuun?
Nyt vastuu on jätetty yhdelle
asukkaalle. Kun oravien ja lintujen asianajajana tein uuden kantelun
korvausvelvollisuuksien asianomistajuuden selvityttämiseksi kaadetuista
tonttipuista 24.7. 2017 JVA:n hallitukselle, hallituksen puheenjohtaja Osmo
Kääriäinen esitti, että ”asia on JVA:n osalta loppuun käsitelty”. Hallitus
siunasi JVA:n röyhkeän piittaamattomuuden kaupunkilaisten kotikoivuista.
Puheenjohtaja ei ollut edes
toimittanut hänen julkiseen sähköpostiinsa lähetettyjä, kanteluni oleellisia
lisäliitteitä muille hallituksen jäsenille.
Vain hallituksen jäsen Teemu
Torssonen jätti päätökseen eriävän mielipiteen.
JVA:n pöytäkirjaotteet ovat
paljastaneet JVA:n hallituksen vakavat menettelytaparikkomukset kanteluitten
käsittelyissä. Päätöksistä puuttuu myös valitusosoite.
Jyväskylän puukaupat ja mahdolliset
korvausvelvollisuudet on nyt selvitytettävä ensisijaisesti virkamiesvastuina.
Vastuu hyvästä hallinnosta ja vahingonkorvausselvittelyt kuuluvat
ensisijaisesti kaupunginhallitukselle, samoin kuin JVA:n hallituksen laillisuusvalvonta
Edessä on melkoinen savotta,
ennen kuin julkishallinnon uskottavuus ja laillisuus on palautettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti