Kuva : Jenna Tyynelä
Suomen valtio ?
Onko sitä enää ?
Valtion hallinnon perus- ja päätehtävä on yhteiskuntajärjestelmän
jatkuvuudesta huolehtiminen.
Suomessa valtiovalta kuuluu kansalle perustuslain (11.6.1999/731) 2 §:n mukaan.
Siksi valtiolla on myös verotusoikeus.
Verovaroin ylläpidetty
julkinen sektori on ollut olennainen osa valtiovaltaa.
Demokraattisessa
yhteiskunnassa julkinen sektori on ollut valtion tai kuntien omistuksessa : Lähes kaikkialla maailmassa
julkinen sektori on todettu parhaaksi tavaksi toteuttaa
järjestystä, turvallisuutta ja tasa-arvoa.
Vahva julkinen sektori nosti
Suomen pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi, jota on nyt kilvan hävitetty
pitkään jatkuneen laittoman EU-hallinnon toimesta.
Suomi on ollut loppuunmyynnissä koko laittoman Eu-
liittymispäätöksen ajan.
Miten se tehtiin ?
- Ensin koko Suomen yhteinen kansallisomaisuus,
valtionyhtiöt inventoitiin, yhtiöitettiin ja yksityistettiin
pyramidihuijaukseksi varmistuneen euron kyytipojaksi.
Jonkin aikaa valtion omaisuus ja sen yksityistäminen tuottikin valtiolle monta miljardia euroa vuodessa osinkoina ja myyntituloina. Ilman myyntiä valtion osinkotulot olisivat kuitenkin olleet moninkertaiset ja valtion omistuksen arvo olisi monta kertaa suurempi ilman yksityistämistä. On arvioitu, että valtion omaisuuden yksityistäminen on aiheuttanut valtiolle, eli suomalaisille veronmaksajille vähintään 15 miljardin euron tappiot.
Jonkin aikaa valtion omaisuus ja sen yksityistäminen tuottikin valtiolle monta miljardia euroa vuodessa osinkoina ja myyntituloina. Ilman myyntiä valtion osinkotulot olisivat kuitenkin olleet moninkertaiset ja valtion omistuksen arvo olisi monta kertaa suurempi ilman yksityistämistä. On arvioitu, että valtion omaisuuden yksityistäminen on aiheuttanut valtiolle, eli suomalaisille veronmaksajille vähintään 15 miljardin euron tappiot.
Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausjulkaisun selaamisella näkee,
miten Suomi on myynyt hyvin tuottaneita osuuksia ja yrityksiä, mm. Rautaruukki, Stora Enso, Fortum, Altia, Destia, Ekokem, Digita, Finngrid, Edita, Valmet, Kemira, Outokumpu, Fortum, Veitsiluoto...
Kaikkein karmein temppu on nyt Sipilän
hallituksen hyppysissä :
Metsähallitus omistaa kolmasosan Suomen pinta-alasta.
Nyt myös
Metsähallituksen metsätaloustoiminnot yhtiöitetään ja ” yksityistetään”, ja pian valtion maatkin voivat joutua
ulkomaiseen omistukseen.
Uutta lakia valmisteltiin salassa, asiantuntijat
sivuutettiin ja sidosryhmät suljettiin ulkopuolelle.
Jari Koskisen (kok.) mukaan
Metsähallitusta koskeva lainsäädäntö oli saatava ajan tasalle, jotta se vastaa
kansallista lainsäädäntöä sekä EU-kilpailuoikeudellisia ja valtio-omistajan
toiminnan läpinäkyvyysvaatimuksia:
– " Valtion liikelaitos on osa valtiota eikä voi mennä konkurssiin. Siksi se saa kilpailuetua, joka poistetaan yhtiöittämällä liiketoiminta. Tämän ovat juristit selvittäneet. Ei tätä huvin vuoksi tehdä. ”
– " Valtion liikelaitos on osa valtiota eikä voi mennä konkurssiin. Siksi se saa kilpailuetua, joka poistetaan yhtiöittämällä liiketoiminta. Tämän ovat juristit selvittäneet. Ei tätä huvin vuoksi tehdä. ”
Joopa !?
Vaikka yhtiöittämisessä metsät jäisivätkin valtion omistukseen,
niin koko metsätaloustoiminta yhtiöitettäisiin.
Pahimmassa kauhuskenaariossa se merkitsisi Venäjän ja Kanadan kaltaista
mallia, jossa hakkuuoikeuksia
myydään yhtiöille vaikka 50 vuodeksi kenenkään valvomatta.
Tuskin
metsähallituksen yhtiöittämisen
shokista on selvitty, kun edessä on entistä kovempaa kyytiä. Anne Bernerin liikenne- ja viestintäministeriö on hahmotellut
jättimäistä valtion omaisuuden uudelleenjärjestelyä: Koko Liikenne virasto
lihoiksi !
Edessä
on valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittäminen
ja laajojen liikennejärjestelmien
yksityistäminen.
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin
Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan
noin 20 miljardia euroa.
Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa,
rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300
miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on
tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.
Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen
ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut
kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista
tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.
Suomen valtion hävittämistemppu on loppusuoralla !
Suomen julkistalouden yhteisillä verovaroilla kerätty kansallisomaisuus
on hävitetty teille tietymättömille. Panaman veroparatiisien paljastukset ovat
vain pintaraapaisua siitä valtavasta petoksesta, mikä tapahtui kun otettiin
käyttöön laiton euro.
Valtiopetos ei vanhene koskaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti