Keväisessä Palokka – tapahtumassa toukokuussa Jyväskylän
kaupungin metsäpuoli jakoi 1000 kuusentainta ja 500 koivun taimea Suomen 100 –
vuotisjuhlien kunniaksi :
- Ensin ne kaataa puut ja sitten ne jakaa taimia, mumisi joku ohikulkenut mies otsa kurtussa ?
Eipä ihme, Palokan ennallistaminen entiseen puustoon vie vähintään 50-80 vuotta ?
- Ensin ne kaataa puut ja sitten ne jakaa taimia, mumisi joku ohikulkenut mies otsa kurtussa ?
Eipä ihme, Palokan ennallistaminen entiseen puustoon vie vähintään 50-80 vuotta ?
Ihmiset olivat ja ovat järkyttyneitä Palokan massiivisesta
parturoinnista.
Palokan ja Heikkilän metsänhoitotöistä oli ilmoitettu
ilmeisesti jollakin lappusella puolta vuotta aikaisemmin. Metsäpuoli oli sitten pyytänyt asukkaita
merkitsemään kaadettavaksi haluamiaan puita ennakkoon.
Mitä sanoo laki ?
Maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa luvan
asemakaava-alueen yhdenkin puun kaatoon viranomaispäätöksellä. Kaupungin
metsäpuolella ei ole minkäänlaisia laillisia valtuuksia siirtää
lupaviranomaisen vastuuta edes asukkaalle.
Se edellyttää, että lupaviranomaisella pitää olla
kokonaisnäkemys kaupunkikuvallisesta ja maisemallisesta kokonaisuudesta ja
muista erityisistä luontoarvoista ja kohteista, mm. kaupunkilintujen
säilyttämisestä. Asemaakaava- alueilla metsänhoidolliset toimenpiteet ovat ensisijaisia. Huonojen ja vaarallisten
puitten kaato on normaalia metsän- ja ympäristön hoitoa varsinkin taajama-alueilla.
Palokan asukkaat kertoivat, ettei asukkaitten muutamien
lähipuiden kaatoehdotusta oltu edes huomioitu, vaan Metsä Groupin masinoimat pystyhakkuut motoilla oli tehty
täysin mielivaltaisesti.
Joissakin tapauksessa kaikkien pikku tonttien väliset
viherkaistat oli asukkaitten tyrmistykseksi
kokonaan hakattu.
Eräs naisystävä pyysi toiminta-ohjeita, kun puut oli
kaadettu ensin tontin molemmin puolin ja sen lisäksi 4 isoa oman tontin kuusta.
Eräs lohduton ystäväni kertoi, että aiemmin heidän
istuttamansa kuusikko oli kaadettu kokonaan. Laajat Palokan avohakkuut asemakaava-alueen lähimetsissä oli myös tehty asukkaat ja valtuusto täysin sivuuttaen.
Olin saanut pyynnöstä kaupungilta kaupungin ja Metsä Groupin
puukauppa-sopimukset ja ymmärsin heti, ettei hakkuissa ollut kyse minkäänlainen
metsähoidollisista toimepiteistä.
Palokan ja koko kaupungin vuosia kestäneessä parturoinnissa
oli kyse pelkästään puukaupasta, josta kaupunki oli saanut valtavan
taloudellisen hyödyn.
Metsä Groupin motot hoitivat maisemoinnin, - parhaat ja
suurimmat puut kaadettiin ja huonot jätettiin pystyyn. Tienvarsille jätettiin katkenneita
tai kuolleita puita.
Myös Metsä Groupin piiripäällikkö oli vahvistanut asian –
heillä on pelkkä puukauppasopimus, ei mitään metsänhoidollisia velvoitteita.
Jyväskylän paikallistoimistosta yhtiön edustaja ilmoitti,
että kaupungin metsäpuoli oli kuitenkin ohjeistanut kaatoa ” herkimmissä
paikoissa ”.
"Herkät" paikat Pappilanjoella
Innokkaana pyöräilijänä Palokan avohakkuiden ja tienpientareitten
satojen ja tuhansien risukantojen jälkeen törmäsin sitten täysin lohduttomaan näkyyn Pappilanjoella.
Upea joenvarsi-kuusikko oli kaadettu ja harvennettu täysin pilalle sekä
maisemallisesti, että linnuston kannalta. Edes herkkää joenvarsialuetta ei oltu säästetty.
Joen uoma oli murskattu
motolla ja risaiset lähes metrin mittaiset kannot törröttivät sillan reunassa.
Ilmoitin asiasta ympäristövirastoon ja kyselin toimenpiteitä
Pappilanjoen osalta.
Minulle vastattiin : - kiitos ilmoituksesta…
Taisi jäädä valvonta ja sanktiot siihen…. ?
No eipä ihme ?
Olinhan jo aiemmin moneen kertaan oppinut, että kaupungin
viranomaisvalvonta oli jo eliminoitu, kun kyseessä oli kaupungin omat hankkeet.
Onko toivoa ?
Pelastaako uusi ympäristölainsäädäntö Jyväskylän entistä
pahemmalta aavikoitumiselta ?
Vuoden 2016 alusta voimaantulleeseen Ympäristörikoslakiin
tuli iso muutos, kun ympäristörikoksista tuli talousrikoksia myös rikoslaissa.
Ympäristörikoksia voidaan nyt arvioida myös taloudellisen hyödyn tavoittelun ja
menettelyn suunnitelmallisuuden perusteella.
Merkittävin uudistus ympäristörikoslakiin tuli, kun sinne
tuli nimike törkeä luonnonsuojelurikos, rikoslain 48 luvun 5 a §.
Ympäristöystävällisen rikosoikeuden keskeisenä periaatteena on ennallistaminen ja ympäristörikoksella saavutetun hyödyn menettäminen.
Viranomainen voi käyttää hallintopakkoa varmistaakseen, että
vahingon aiheuttaja suorittaa tarvittavat ennallistamistoimet.
Ennallistamiskustannuksista vastaa aiheuttamisperiaatteen mukaisesti
ensisijaisesti vahingon aiheuttaja. Mikäli ympäristövahinko on aiheutettu
tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta, syyllistyy aiheuttaja
ympäristörikokseen. Rikosoikeudellisen rangaistuksen lisäksi ympäristörikokseen
syyllistynyt voidaan tuomita menettämään valtiolle rikoksella saamansa
taloudellinen hyöty.
Ympäristörikosten tutkimuskysymykset sijoittuvat ympäristö-,
hallinto- ja rikosoikeuden leikkauspinnalle. Ympäristöasiat ovat monien lakien oikeudenalat
ylittäviä, kuitenkin niin, että tutkimuksellinen lähestymistapa on ympäristönäkökulmaa
korostava.
ps.
Laki
rikoslain
48 luvun muuttamisesta tuli voimaan 1.1. 2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti