tiistai 28. huhtikuuta 2020

Valtioneuvostossa säteilee


 

5G:n turvallisuus testaamatta
5G:n haitattomuutta ihmisen terveydelle ei ole osoitettu vielä missään ennen sen markkinoille päästämistä. Mitään turvallisuustutkimuksia ole tehty.
Maailman terveysjärjestön WHO:n alainen syöväntutkimusinstituutti IARC luokitteli radiotaajuisen säteilyn vuonna 2011 mahdollisesti karsinogeeniseksi. Luokittelu kattaa muun muassa älypuhelinten, WiFin ja matkapuhelintukiasemien säteilyn (IARC 2011). Kännykänkäyttö yhdistyy suurempaan aivosyöpäriskiin (Prasad 2017, Bortkiewicz 2017, Yang 2017).

Pukki kaalimaan vartijana
Säteilyturvakeskus STUK ja eduskunta ovat pesseet kätensä:
- Vuonna 2018 säteilyasetusta muutettiin niin, että se eräin ehdoin sallii 20 kertaa voimakkaamman säteilyn kuin aiemmin. Maksimitehotiheys on piilotettu asetuksen liitetiedoston taulukon 1.5 alaviitteeseen, jossa sanotaan: 

Taulukossa 1.5 paikallinen tehotiheys, joka määritellään keskiarvona 1 cm2:n pinta-alalta, ei saa olla suurempi kuin 200 W/m2.”
 Ovatko kansanedustajat edes tienneet, että he ovat hyväksyneet radiotaajuisen säteilyn raja-arvon noston 20-kertaiseksi aiemmasta ? Onko asetus on ajettu läpi sammutetuin lyhdyin?


5 G verkon säteilyturvallisuus - Mitä sanoo STUK ?

Vastuu raja-arvoista on viranomaisilla, vastuu niiden noudattamisesta on operaattorilla

Väestöaltistuksen raja-arvot sekä toimenpidetasot sähkömagneettiseille kentille on säädetty sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa. Ne noudattavat Euroopan unionin neuvoston suositusta, joka on voimassa useimmissa Euroopan maissa. Raja-arvojen määräämisessä on oltu hyvin varovaisia. Radiotaajuisen säteilyn ainoa tieteellisesti todettu vaikutus on kudosten lämpeneminen ja rajaksi määrätyn säteilyannoksen ja mahdollisesti terveydelle haitallisen kudosten lämpenemisen väliin jää iso turvamarginaali.  
STUK seuraa raja-arvojen ajantasaisuutta ja alan tutkimustiedon kehittymistä. STUK perustaa näkemyksensä riippumattomien kansainvälisten asiantuntijaryhmien (mm. WHO, SCENIHR/SCHEER, ICNIRP) julkaisemiin kirjallisuuskatsauksiin radiotaajuisen säteilyn terveysvaikutuksista. Lisäksi STUK seuraa kansainvälisissä tieteellisissä julkaisusarjoissa julkaistuja aiheeseen liittyviä tutkimusartikkeleita uusimman tiedon saamiseksi.

Miten  Olli Tammilehto oikoo

Ylikansallinen auktoriteetti
STUK omaksuu säteilyn vaikutuksia koskevat näkemyksensä alan globaaleilta byrokraateilta ja normittajilta kuten Maailman terveysjärjestöltä, WHO:lta ja Kansainvälinen ionisoimatonta säteilyä käsittelevältä suojelukomissiolta eli ICNIRP:lta.

Ts. säteilyturvakeskuksen sijasta meitä suojelee WHO ja ICNIRP?
Onko luottamista ?
Nykyinen ”corporate capture” -ilmiöstä seuraa, että nämä järjestöt ovat suurten yhtiöiden talutushihnassa. On helpompi kaapata muutama kansainvälinen elin kuin lukuisia kansallisia. ICNIRP on yksityinen saksalainen järjestö, jonka alkuperästä ja rakenteesta ei ole selvyyttä ja jonka epäillään olevan lähellä alan teollisuutta. Se valitsee itse uudet jäsenensä eroavien tilalle. Useat sen jäsenistä ovat saaneet tutkimuksiinsa rahaa kännykkäteollisuudelta. WHO:n sähkömagneettisen säteilyn säätelyä käsittelevä työryhmä on toiminut läheisessä yhteistyössä ICNIRPin kanssa. Se on kutsunut teollisuuden edustajia luonnostelemaan säteilynormeja.”

STUK, WHO, ICNIRP, EU, Suomen eduskunta, - kollegiaalinen virkakorruptio yhdistettynä globaaliin yhtiövaltaan ? Niin se totalitarismi toimii, kun kansanvalta ensin kumottiin..



Blogisti ja tietokirjailija Juhana Harju on mitannut säteilyä Helsingin keskustassa.
Senaatintorilla radiotaajuista säteilyä on keskimäärin 45 000 µW/m2, korkeimmillaan 
131 000 µW/m2.  Senaatintori ei ole vain läpikulkupaikka, vaan torilla voidaan viettää pitkiäkin aikoja esimerkiksi portailla istuen tai kun torilla järjestetään myyjäisiä tai juhlia.

Rajua tukiasemasäteilyä Helsingin keskustassa


Juhana kävi mittailemassa Helsingin keskustoja säteilytasoja ja totesi, että mm.
Valtioneuvoston linnan edustalla on tukiasemasäteilyä keskimäärin noin 
50 000 µW/m2 ja enimmillään 105 000 µW/m2.
Tukiasemapaneelin suunnasta voi päätellä, että voimakasta säteilyä suuntautuu myös kohti Valtioneuvoston linnan ikkunoita ja Aleksanterinkadun puoleisia sisätiloja.
Herää kysymys, missä määrin viime vuosien hallitusten hätäisesti valmistellut päätökset johtuvat siitä, että valtioneuvoston tiloissa on voimakasta radiotaajuista säteilyä. Radiotaajuisella säteilyllähän on havaittu olevan haitallisia neuropsykiatrisia vaikutuksia (Pall 2016).

Raju tukiasemasäteily johtuu operaattorien kilpailusta
Raju tukiasemasäteily Helsingissä ja muuallakin Suomen kaupungeissa johtuu operaattorien välisestä kilpailusta. Ne kilpailevat keskenään mobiilidatan nopeudessa. Operaattorit ovat saaneet voimakkaalla mainonnalla kuluttajat uskomaan, että mahdollisimman nopea mobiilidata hintaan mihin hyvänsä olisi heidänkin etunsa, vaikka niin ei tietysti ole. Kansalaisten etu olisi, että heidän terveytensä asetettaisiin etusijalle.
Toinen syy voimakkaaseen tukiasemasäteilyyn on operaattorien liiketaloudellista laskelmista johtuva. Kun tukiasemissa väännetään nupit kaakkoon, operaattorit pystyvät kattamaan suuremman alueen pienemmällä tukiasemamäärällä. Siinäkään ei ajatella kansalaisten terveyttä.

Suomessa käytössä tieteellisesti vanhentuneet säteilyn raja-arvot
Kansalainen saattaa kysyä, eikö Suomessa ole säteilyn raja-arvoja. On kyllä mutta radiotaajuisen säteilyn huikean korkeat raja-arvot eivät suojaa väestöä.
Suomessa ovat käytössä ICNIRPin radiotaajuisen säteilyn raja-arvot. Se on järjestö, joka on surullisenkuuluisa yhteyksistään mobiiliteollisuuteen (Investigate Europe).

Radiotaajuisen säteilyn voimassa olevat raja-arvot suojaavat vain 6-30 minuuttia kestävältä lämpövaikutukselta. Ne eivät suojaa radiotaajuisen säteilyn pitkäaikaisilta biologisilta vaikutuksilta, kuten syövältä.
On tieteellisesti osoitettu, että radiotaajuisella säteilyllä on biologisia vaikutuksia ja terveysvaikutuksia, joita aiheutuu paljon alle vanhentuneiden ICNIRPin raja-arvojen (Belpomme 2018).

Tutkijat vaativat varovaisuusperiaatteeseen perustuvia raja-arvoja
Nykyiset radiotaajuisen säteilyn raja-arvot suojaavat vain teknologiateollisuuden etuja, eivät väestön terveyttä.
Jos Suomessa välitettäisiin kansalaisten terveydestä, myös täällä asetettaisiin tukiasemasäteilylle varovaisuusperiaatteeseen nojaavat raja-arvot ja operaattorit pantaisiin kuriin.

Tukiaseman rakentamista on valitettavasti vaikeaa estää mitenkään. Joissain harvoissa paikoissa se on onnistunut paikallisella kansanliikkeellä. Säteilyturvakeskus pitää tukiasemia terveydelle vaarattomina, vaikka uusi tutkimustieto ei tue oletusta:

 ?
Eräät kansanedustajat ovat tehneet kirjallisia kysymyksiä sähkömagneettiseen säteilyyn, kuten tukiasemiin, kännykkäsäteilyyn ja sähköherkkien sosiaaliturvaan liittyen. Ne eivät ole johtaneet mihinkään vaan asianosaiset vastuuministerit ovat aina torjuneet ajatukset, että langattoman teknologian säteilystä voisi olla mitään haittaa. Vastuuministerien haamukirjoittajana on oletettavasti ollut Säteilyturvakeskus, joka denialistisesti kieltää tieteellisissä tutkimuksissa havaitut haitat.

Harvardin yliopiston etiikan laitoksen julkaisemassa Norm Alsterin e-kirjassa Captured Agency: How the Federal Communications Commission is Dominated by the Industries it Presumably Regulates(2015) on kuvattu vakuuttavasti, miten teknologiateollisuus on onnistunut kaappaamaan FCC:n, joka on sikäläinen valvontaviranomainen, jonka pitäisi valvoa ja rajoittaa langattoman teknologian säteilyä, Se, miten kirjassa kuvataan FCC:tä, pätee yleisellä tasolla myös Säteilyturvakeskukseen. Myös se toimii täysin mobiiteollisuuden toiveiden mukaisesti ja eikä suojele väestöä — meitä — radiotaajuisen säteilyn haitoilta.




Kiitos Juhana Harjulle








Ei kommentteja: