Ulkoilin adventtisunnuntaina,
vuoden pimeimpään aikaan hämärtyvän metsän reunassa ja katselin jykeviä
kuusikoita. Jossain kaukaa tasapäisten kuusenlatvojen seasta kurottautui
jättiläinen, jonka latvus kruunasi koko taivaan. - Tipahtaisiko nyt joulutähti?
- Voisiko ihme tapahtua? Koko maailma
odottaa Vapahtajaa, joka pelastaisi kansakunnat korruptoituneen ja
militaristisen valtaterrorismin kynsistä ja palauttaisi Rauhan maan päälle?
Suomi on
nyt historiansa pahimmassa ahdingossa, vallanpitäjät pussi päässä sotapsykoosin
huuruissa viemässä lisää aseita Ukrainaan, johtamassa kansaa Naton ydinasebunkkereihin
ja pettämässä loputkin kansainväliset rauhan- ja ihmisoikeussopimukset. Voiko enää pimeämmäksi mennä? - Valtaeliitin nöyrä
alistuminen Pentagonin ja Naton verisiin sotilassaappaisiin on sotarikos. Mitä
mieltä on kansa, jota vallanpitäjät pelkäävät?
Olin helpottuneena
selaillut jo muutamana päivänä 23.11. päättyneitä kansalaisten yli 1500
lausuntoa ulkoministeriölle Naton liittymissopimuksesta. Yli 99,9% lausunnoista vastusti Natoa,
muistutti jo tehdyistä maanpetoksista ja puolusti Suomen suvereniteettia, sekä
vaati kansanäänestystä. ”Vox Populi - Vox Dei” - kansa on puhunut, kansan ääni
on jumalan ääni, sitä on vihdoinkin kuultava. Onneksi lausunnot ovat vielä julkisesti
nähtävillä.
Olen
ylpeä suomalaisista. Myös naisten osuus lausunnon antajista oli paljon
suurempi, kuin olin kuvitellut. Lausuntojen joukossa oli myös järjestöjen hyvin
perusteltuja ja argumentoituja kannanottoja Suomen lainsäädännön ja Naton liittymissopimuksen
vielä ratkaisemattomista eturistiriidoista. Kaiken kaikkiaan monet järjestöjen
ja yksityisten asiantuntijoitten lausunnot valaisivat seikkaperäisesti
nykyisten natohörhöjen kestämättömän lainvalmistelun ja paniikkihötkyilyn,
varsinkin nyt, kun Turkki ja Unkari vedättävät Suomea vieläkin kuin pässiä
narusta.
Kiitos kaikille lausunnonantajille
– vielä on toivoa !
”Hallituksen esityksestä puuttuu täysin
analyysi sodan ja sotilaallisten kriisien ehkäisystä muilla keinoin kuin
sotilaallisen varustautumisen ja vahvan pelotteen kautta. Valtavia resursseja
suunnataan yksipuolisesti militarisoimiseen, vaikka se on, tai siitä voi tulla
osa ongelmaa eikä ongelmien ratkaisua. Rauhan ja konfliktien tutkimus on
sivuutettu kokonaan, vaikka se on välttämätöntä kansainvälisesti haettaessa
keinoja ydinsodan estämiseksi ja miten edetä kohti ydinaseriisuntaa.
Hallituksen esityksen perusteissa on tuotava esille ydinaseriisuntaan
pyrkimisen välttämättömyys.( Kaisa Savolainen, FT, entinen
osastopäällikkö, Unesco)
Sadankomitea
muistutti mm, että ”Esityksessä
ei oteta kantaa siihen, mikä olisi ydinaseiden käyttämisestä päättämisessä tai
niiden käyttöön osallistuneiden Suomen kansalaisten oikeudellinen asema. Tässä
ei ole kyse saivartelusta vaan esimerkiksi ydinasekieltosopimuksen
solmimisprosessissa on tuotu hyvin esille, että ydinaseiden käyttäminen tulee
olemaan käytännössä sotarikos. Esityksessä tulisi tältä osin tarkastella sen
suhdetta muuhun Suomea sitovaan kansainväliseen lainsäädäntöön kuten Geneven
sopimuksiin.”
Erittäin
kiitollinen olen Valtiotieteen tohtori Pekka
Tiaisen viranomaisnäkemyksistä. Hänen työuransa on ollut 40 vuotta
valtioneuvoston ministeriöiden palveluksessa. Tiaisen lausunto on pitkä, mutta
sitäkin painavampi. Toivottavasti se ei mene perustuslakivaliokunnassa ja
hallituksessa ohi kenenkään korvien eikä silmien. Presidentti Niinistön
kunnia-asia olisi Tiaisen julkinen kommentointi.
Pekka Tiainen:
”Suomessa
ei ollut mahdollisuutta varsinaiseen Nato-keskusteluun keväällä 2022. Ne puheet
tilaisuuksissa ja kirjoitukset, joissa esitettiin vakavaa huolta ja kriittisiä
seikkoja ja haettiin vaihtoehtoja, käytännössä haudattiin julkisuudesta.
Muutama asia:
-Nato-optiota ei ollut koska kyse oli
omasta valinnasta ilman toisten hyväksyntää. Turkin ja Unkarin asenteet
osoittavat tältä osin tilanteen. Kummassakin asiassa on kyse siitä,
jouduttaisiinko tinkimään oikeusvaltioperiaatteesta ja ihmisoikeuksista ym.
-Nato ei tuo turvatakuuta, koska viides
artikla ei sisällä, mitä apua annetaan.
-Nato ei tuo ydinasesuojaa tai -pelotetta,
koska ydinaseet ovat suurilla Nato-mailla eikä niillä ole mitään velvoitteita
käyttää ydinaseita tai uhkaa käyttäen suojata Nato-maita. Myöskään
ydinasevallat eivät puolusta ydinaseilla Suomea oman turvallisuutensa
kustannuksella jos ja kun seurauksena olisi ydinaseiden laajempi käyttö.
Väittämät ydinasesuojasta ovat harhaanjohtavia. Ns. Nato-option sijaan puhe
ydinasepelotteesta on sisällöltään ydinaseoptiota, jota ei kuitenkaan ole. On
myös epäloogista ydinaseettoman maan turvautua ydinasepeloitteeseen.
- Naton tulo Suomeen merkitsisi Venäjän
kannalta perustetta lisätä varustautumista Suomen itäpuolella ja jopa
ydinaseita kohdistettuna suomalaisiin kohteisiin perusteluna turvallisuusvaje.
Jännitteiden lisääminen Pohjolassa ei ole Suomen edun mukaista.
-Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys
tarkoittaisi että Nato voisi siirtää vastuuta Balttian ja arktisen
puolustuksesta Suomelle ja Ruotsille ja se vaatisi lisää varustautumista.
-Lisävarustelu Nato-jäsenyydessä ja 2 %
Bkt:sta puolustusmenoihin myös Hornet-hankintamaksujen jälkeen tarkoittaisi
nykyrahassa noin 1,8 miljardin euron vuosittaista lisämenoa.
-Suomeen ei kohdistunut sellaista
turvallisuusuhkaa, joka olisi perustellut Nato-jäsenyyden ja luopumisen Paaskiven-Kekkosen
ulkopoliittiseksi linjaksi kutsutusta ulkopolitiikasta, jota jatkoivat myös
seuraavat presidentit mukaan lukien pitkään viimeisin.
-Suomen olisi tullut keskittyä siihen, että
sota Ukrainassa saataisiin lopetettua ja tässä tarkoituksessa edistää
kaikin mahdollisin tavoin rauhaneuvotteluita ja aselepoa ja pysyvää aseiden
käytöstä luopumista. Nato-hakemus on haitannut Suomen mahdollisuuksia edistää
rauhaa.
-Perustuslain mukaan Suomi on täysvaltainen
tasavalta. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vallan käytön siirtyminen
Naton suuntaan heikentää Suomen suveriniteettia eikä ole sopusoinnussa sen
kanssa, että perustuslain mukaan sodasta ja rauhasta päättää presidentti
eduskunnan suostumuksella. Tavallisen lain säätämisjärjestyksessä ei voida näin
suuresta suveriniteetista luopumisesta päättää eikä laki olisi velvoittava
koska se ei ole perustuslain mukainen. Kuitenkaan ei voida myöskään luopua
täysivaltaisuudesta. Erilainen yhteistyö ja sopiminen eri asioista on eri asia.
-Tulee keskeyttää Nato-sopimusprosessi ja
tehdä uusi turvallisuuspoliittinen selonteko jossa kevään 2022 selonteon
sijasta käydään realistisesti läpi eri vaihtoehdot ja siihen yhdistetään
tarpeeksi laaja kansalaiskeskustelu ym.
-Kiireisin ja välttämättömin tehtävä on
Ukrainan sodan saaminen loppumaan ja luopuminen sen jatkamisesta
vaatimuksin että Ukrainan pitää voittaa tarkoittaen sotatoimin voittamista
vaikka sen sanomista kartetaan.
Neuvotteluissa
on haettava ja mahdollista saada sellaiset ratkaisut kansainvälisellä tuella
että rauhasta sopiminen on mahdollista ja sen tueksi aselevosta sopiminen. Nyt
on menetetty monia kuukausia ja kärsitty paljon uhreja ja vaurioita kun rauhan edistämisen linja ilman sotaa on
torjuttu. Yksipuolisesti ei aseita kumpikaan osapuoli laskene, ja tarvitaan
sopiminen, joka on parempi kuin jäätynyt konflikti ilman sopimista. Sopimus
tarvitaan myös sanktioiden asteittaiseksi purkamiseksi, jolla tuettaisiin
sopimista. On erittäin kyynistä olla piittaamatta sodasta kärsivistä ihmisistä
vaatimalla sodan jatkamista tai vaieten hyväksymällä se kun on tehtävä työtä
rauhan ja sopimisen aikaansaamiseksi.
Seuraavassa
on yhteenveto Pekka Tiaisen kirjelmistä ja puheenvuoroista:
-
Tiainen, Pekka (13.5.2022), Nato-perussopimus ei sisällä turvatakuuta eikä
ydinasesuojaa eikä se sisällä konsensusta paitsi uuden jäsenen hyväksynnässä
Muutamia näkökohtia sopimuksesta ja perustuslaista. Osoitus Eduskunnan
perustuslakivaliokunnalle ja TPutvalle. Liitteineen. Liitteissä on
Nato-perussopimus suomeksi (oma käännös) ja engalnniksi.
-
Tiainen, Pekka 1.5.2022. Vappupuhe Töölön muistomerkillä.
Tapahtumilla
yli 100 vuotta sitten on yhteys tähän päivään. Sodasta ja rauhasta päättämistä
ei voida siirtää Naton 5. artiklan turvatakuiden perusteelle Natolle. Suomen
perustuslain 93 §:n mukaan ”Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan
suostumuksella”.
- Tiainen, Pekka (7.5.2022), Suomella ei
ole ollut Nato-sopimusoptiota
Eduskunnan
perustuslakivaliokunnalle ja TPutvalle (Tasavallan presidentti ja Ulko- ja
turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta) ja Utvalle lausunto
Tiainen,
Pekka (13.5.2022), Nato-perussopimus ei sisällä turvatakuuta eikä ydinasesuojaa
eikä se sisällä konsensusta paitsi uuden jäsenen hyväksynnässä Muutamia
näkökohtia sopimuksesta ja perustuslaista.
1. Aluksi
Nato-sopimus ei ole tavanomainen
valtiosopimus, joka olisi hyväksyttävissä 2/3:n enemmistöllä eduskunnassa.
Tarvittaisiin
perustuslain muutos koska perustuslain 93 §:n mukaan sodasta ja rauhasta
päättää presidentti eduskunnan suostumuksella. Naton perussopimuksen 5. artiklan aiheuttama velvoite osallistua syttyneeseen
sotaan tavalla tai toisella merkitsee, eduskunta ei voi enää päättää. Tosiasiallista konsensusta siten, että
Suomi voisi estää 5. artiklan laukeamisen, ei ole. Ainakin tämä kysymys olisi
käsiteltävä ennen hakemuksen jättämistä.
Perusteita
hakemuksen jättämiseen ensi tilassa ei ole vaan se olisi kriisiä eskaloiva ja
Suomen turvallisuustilannetta
tulevaisuudessa varjostava tekijä.
On useita asioita, joihin ei ole
saatu vastausta, ja siksi on tarpeen siirtää hakemuksen jättämistä ja tehdä perusvalmistelua vaihtoehdoista
tilannetta Ukrainassa seuraten ja samalla maksimaalista humanitaarista apua tarjoten ja kolmanneksi toimien sodan
lopettamiseksi sopimalla jotain. Tästä sopimisesta on tarpeeksi malleja ja on kyse tahtotilasta sopia niin, että
sovitaan mistä voidaan ja erimielisyys jää asioihin joista ei nyt voida sopia. Pääasia on lopettaa sota.
2.
Seuraavassa on useita kysymyksiä, joiden selvittämistä tarvitaan
-Naton perussopimuksessa ei ole 5.
artiklassa eikä 2. artiklassa eikä muuallakaan konsensusta tai yksimielisyyttä
tai mahdollisuutta olla osallistumatta 5. artiklan velvoitteisiin. Ainoa
poikkeus tähän on, että uusi jäsen hyväksytään yksimielisesti.
-5. artiklan mukaan hyökkäys Nato-maata
vastaan on hyökkäys kaikki vastaan ja avustamisvelvoite laukeaa. Konsultaatioartiklassa
4 ei lue vapautusta olla osallistumatta. Siksi perustuslain 93 §:ää, jonka
mukaan sodasta ja rauhasta päättää presidentti eduskunnan suostumuksella, ei
enää noudatettaisi jos on 5. artiklan tarkoittama tilanne. Tämä tekee asiasta
perustuslakiasian, valtiosopimuksen mukainen 2/3 eduskunnasta ei ole riittävä,
vaan tarvitaan ensin päätös ja lepäämään jättäminen yli vaalien ja sitten 2/3
paitsi kiireellisenä 5/6:n enemmistö ja sitten 2/3 jolloin ei tarvita lepäämään
jättämistä yli vaalien.
-Nato-sopimuksen
mukaan hyökkäyksen tapahtuessa tällöin maa ryhtyy sellaiseen toimintaan jonka
se katsoo tarpeelliseksi, mukaan lukien aseellisen voiman käyttö. ”Jonka se
katsoo tarpeelliseksi” jättää harkinnanvaraa aseiden käytön suhteen riippuen siitä,
miten sopimuskohtaa käytännössä tulkittaisiin.
-Tästä
seuraa, että turvatakuu ei ole selvä.
Se ei ole myöskään selvä siltä osin, että vaikka on 5. artikla, sen toteutus
riippuu joka tapauksessa suurvaltojen poliittista päätöksistä eikä ole
automaattista turvatakuuta, vaikka sopimuksen perusteella näin voisi olla
paitsi ei välttämättä sen osalta, mitä tukea annetaan.
-Tosiasiallista ydinaseturvatakuuta ei ole.
Jos olisi hyökkäys tavanomaisin sotavoimin, ei suojaa annettaisi ydinaseilla,
koska haluaan estää ydinsodan syttyminen. Siten kun Kokoomuksen ohjelmassa
perustellaan Natojäsenyys ydinasesuojalla ja turvatakuulla, ydinasesuojaa ei
tule eikä turvatakuu ole oikea sana kuvaamaan asiaa eikä sellaista sanaa ole
Naton perussopimuksessa. On sanottu, että muu turva on mutta lisäksi tarvitaan
Naton tuoma ydinasesuoja, jota kuitenkaan ei tule.
-Mitään optiota ei ole siinä mielessä,
että olisi oikeus toteuttaa sellainen ja olisi vastapuoli, joka olisi
velvoitettu hyväksymään se. Kyse on vain Suomen omasta ilmoituksesta että voi
hakea halutessaan Nato-jäsenyyttä.
-Irtisanomisesta on annettu tietoa että
sopimuksen irtisanominen on 20 vuoden kuluttua mahdollista vuoden
irtisanomisajalla. 20 vuotta koskee kuitenkin Naton perussopimusta vuodelta
1949 eikä jäsenmaan ja Naton sopimusta. Siitä irtisanomisaika on vuosi.
- Suomen
ja Venäjän sopimus v. 1992. Naton perussopimuksen 8. artiklan mukaan: ”Kukin sopimuspuoli julistaa, etteivät
mitkään nyt voimassa olevat kansainväliset sitoumukset sen ja minkään muun
sopimuspuolen tai minkään kolmannen valtion välillä ole ristiriidassa tämän
sopimuksen määräysten kanssa ja sitoutuu olemaan solmimatta kansainvälisiä
sitoumuksia, jotka ovat ristiriidassa tämän sopimuksen kanssa.”
Tulkitsisiko Venäjä Nato-jäsenyyden tai jo sen hakemisen v. 1992 sopimuksen
irtisanomiseksi? Mikä on Nato-sopimuksen suhde Pariisin rauhansopimukseen?
On liikkunut tietoa, että Naton
kesäkuullisessa kokouksessa laaditaan uusia sääntöjä ja muokataan liittoumaa, joihin
uudet hakijat eivät ehdi vaikuttamaan. Jos näin on, lainmukaisuuden käsittely
vaikeutuu, kun ei tiedetä tarkalleen, mihin ollaan hakemassa.
Naton
perussopimuksen 5. artikla lähtee siitä, että autetaan jos hyökkäys kohdistuu
jäsenmaata vastaan. Entisessä Jugoslaviassa kolmen kuukauden pommitus 1999 ei
perustunut tähän. Toiseksi YK:n mandaattia ei ollut. En tässä käsittele
Jugoslavia-asiaan muutoin enkä muitakaan asioita, joissa Nato on ollut sotaan
osallisena YK:nkin mandaatilla tai sen ylittäen. Kaikille sodille esitetään
aina jokin perustelu.
Kyse on
Naton perussopimuksen kannalta siitä, että 5. artiklan mukaista tämä ei ole.
Tämän vuoksi Nato-sopimus ei velvoita osallistumaan tällaisiin sotiin.
Kuitenkin mikä on lojaliteetin perusteella käytännön mahdollisuus olla
osallistumatta?
Yleisemmällä tasolla on keskeistä
miten vaikutetaan aseistariisuntaan. Natoon liittyminen on askel asevarustelua
lisäävään suuntaan kun muutenkin on menossa asevarustelun lisääminen
rajoittamisen sijasta. Taloudelliselta ja taloudellisen vallan käytön kannalta
se merkitsee sotilaallis-teollisen kompleksi vahvistumista eri maissa ja
maailmanlaajuisesti. Paitsi että se haittaa varojen käyttöä muuhun, etenkin
hyvinvointiin ja ympäristökysymysten ratkaisuun ja siinä piilee demokratian
kaventumisen tendenssiä, lisääntynyt asevarustelu lisää myös sodan uhkaa.
Tässä on
eräitä kysymyksiä, joihin tarvittaisiin vastausta kiirehtimisen sijaan.
Seuraavassa on lisää eräitä asioita.
3.
Nato-sopimus, yksityiskohtaisempaa tarkastelua
On
esitetty, että Naton perussopimuksen 5. artikla edellyttää yksimielisyyttä,
Tällaista ei artiklassa lue. Artiklan 5 mukaan aseellista hyökkäystä yhtä tai
useampaa sopimuspuolta vastaan Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa on pidettävä
hyökkäyksenä niitä kaikkia vastaan, ja tämän seurauksena kukin sopijaosapuoli
auttaa hyökkäyksen kohteeksi joutunutta sopimuspuolta tai sopimuspuolia yksin
tai yhdessä toisten sopimuspuolten kanssa, ryhtymällä sellaiseen toimintaan,
jonka se arvioi tarpeelliseksi,
mukaan lukien aseellisen voiman käyttö Tässä ei ole mitään siitä, että yksi maa
voisi jättää osallistumatta tai jos ei hyväksy osallistumista sotaan, Nato ei
osallistu. Naton perussopimuksen 4. artiklan mukaan sopimuspuolet neuvottelevat
keskenään aina, kun sopimuspuolen mielestä jonkun sopimuspuolen alueellinen
koskemattomuus, poliittinen itsenäisyys tai turvallisuus on uhattuna.
Tässäkään
eikä Naton neuvostoa käsittelevässä 9. artiklassa ole mitään yksimielisyysehtoa
tai mahdollisuutta vapautua 5. artiklan mukaisesta apuvelvoitteesta.
On
perusteltu, että yksimielisyysvaatimus olisi mahdollisesti perussopimuksen 2.
artiklassa. Siinä ei lue mitään yksimielisyydestä. Ainoa artikla, jossa on
yksimielisyys, on 10. artikla, jossa uuden jäsenen ottaminen edellyttää
yksimielisyyttä.
Yksimielisyysvaatimusta ei siten
ole eikä mahdollisuutta jäädä osallistumatta, vaan hyökkäys velvoittaa osallistumaan,
sodan näin alkaessa osallistuminen siihen ei tapahdu perustuslain 93 §:n
mukaisesti siten, että sodasta ja rauhasta päättää presidentti eduskunnan
suostumuksella.
Nato-sopimus
on valtiosopimus. Perustuslain 95.2 §:n mukaan ”lakiehdotus kansainvälisen
velvoitteen voimaansaattamisesta käsitellään tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä. Jos ehdotus kuitenkin koskee perustuslakia tai
valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta
merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle
järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, eduskunnan on se hyväksyttävä
sitä lepäämään jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi
kolmasosaa annetuista äänistä”.
Naton perussopimuksen 5.
artiklasta seuraa, että sotaan osallistumisesta ei hyökkäystilanteessa päätä
tasavallan presidentti eduskunnan suostumuksella. Tästä seuraa, että Nato-asia
on käsiteltävä perustuslain säätämisjärjestyksessä. Se edellyttää ensin
yksinkertaista enemmistöä eduskunnassa ja lepäämään jättämistä yli vaalien ja
sitten 2/3:n enemmistöä. Ehdotus voidaan kuitenkin julistaa kiireelliseksi
päätöksellä, jota on kannattanut vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä.
Ehdotusta ei tällöin jätetä lepäämään, ja se voidaan hyväksyä vähintään kahden
kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä.
Naton
perussopimuksen 11 artiklan mukaan ”sopimuspuolten on ratifioitava tämä
valtiosopimus ja toteutettava sen määräykset omien perustuslaillisten
menettelyittensä mukaisesti”. Tästä
seuraa, että jos Suomessa poiketaan perustuslaista Nato - jäsenyysprosessissa,
Natoon liittyminen ei ole lain mukainen eikä Naton perussopimuksen mukainen. Tästä
seuraa, että jos Nato-hakemus päätetään TPutvassa (Tasavallan presidentti ja
ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta) ja hallitus ja tasavallan
presidentti lähettävät hakemuksen Natoon, eivät muut sopijaosapuolet tiedä
ratifioidessaan, toimitaanko Suomessa perustuslain mukaan jos ei ole
perustuslakivaliokunnan kantaakaan.
Kuitenkin
näiden muidenkin ”sopimuspuolten on ratifioitava tämä valtiosopimus ja
toteutettava sen määräykset omien perustuslaillisten menettelyittensä
mukaisesti” ja on noudatettava Nato-perussoppimusta niin, että Suomessakin
menetellään tällä tavoin. Olisi aika erikoinen tilanne, että sopimus olisi
muualla ratifioitu ja se sitten kaatuisi eduskunnan perustuslakivaliokunnassa
kuten Sotessa kävi monta kertaa.
4.
Kysymys hakemisesta ensitilassa ja päinvastoin tarve tehdä perusteellisempaa
valmistelua vaihtoehdoista ja tähän liittyvistä asioista
Tasavallan
presidentin ja pääministerin lausumassa 12.5.2022 perusteltiin Nato-jäsenyyden
hakemista ensi tilassa. Sitä ei perusteltu ja on tarpeen perustella asia, kun
on perusteita päinvastoin sille, ettei ainakaan nyt sodan jatkuessa. Tästä
eräitä näkökohtia edellä ilmenevän lisäksi:
1. On
ollut esillä, että Nato-hakemuksella lisätään painetta Venäjään
Ukraina-sodassa. Perustellusti vastakkainen
ajatus on, että päinvastoin tulee pidättyä kaikesta eskaloinnista ja
toimenpiteistä, jotka vaikuttaisivat siihen, että sotaa jatketaan. Suomella voi
olla parhaimmillaan roolia sodan lopettamiseksi edes jonkinlaisella
sopimuksella vaikka riitoja jää niin vaikeaa kuin sen onkin. Suomen
Nato-hakemus estää tätä.
2. On
ollut esillä, että kiireen syy olisi, että Venäjän resurssit ovat sidottuina
Ukrainaan ja siksi tämä olisi oikea hetki. Tässä ei vastata kysymykseen, mitä
olisivat Venäjän reaktiot hakemusprosessin aikana ja pidemmällä aikavälillä ja
siksi, että luottamus ulko- ja turvallisuuspoliittisen linjan jatkuvuuteen
kärsisi. Reaktioita ilmoitukseen on liitteessä ”Ilmoitus 12.5.2022 Natoon
liittymisestä (Niinistö ja Marin). Reaktioita otettavaksi huomioon”. Niiden
perusteella vaikka liittyminen onnistuisi nyt, haitat voisivat tulla pidemmällä
aikavälillä, jotka kumoaisivat hyödyt. Viittaan myös edellä selvittämääni.
3. Heikki
Talvitie sanoo ettei ymmärrä miten riskin ottaminen lisää turvallisuutta.
Markku Kivinen kuvaa saman vertaamalla turvallisuuspoliittista valintaa
metaforalla kaistan vaihtoon tiellä. Vaihdetaanko kaistaa jos ei nähdä eteen
eikä peräpeilistä ja sieltä voi tulla rekka. Kyse on siitä, miksi Nato-hakemus
pitää jättää sodan ollessa käynnissä ja otettaisiin riskejä? Jos vastaus on,
että tulevaisuuden turvaksi, tämä kyseenalaistuu jos ja kun Venäjä katsoo, että
syntyy merkittävä turvallisuusvaje, vaikka muuta sanottaisiin tai
tarkoitettaisiin. Reaktio jatkona vuoden 2014 tapahtumiin Ukrainassa tapahtui
sodan muodossa 2022 eli kahdeksan vuoden kuluttua.
4. Yksi
ehkei niin tärkeä perustelu kuin eräät muut, on ollut, että on mentävä nyt kun
Trump ei ole presidentti ja jos hän on uudelleen, hän ei halua että Yhdysvallat
sitoutuu liikaa muun maailman turvaamiseen ja Natoonkaan. Tämä päinvastoin
kyseenalaistaisi Nato-jäsenyyttä ja myös vaikkei olisi Trump vaan joku toinen
vastaavan linjan republikaani. Bidenin talouspolitiikkaa piti yhden gallupin
mukaan huonona 55 %. Löytyykö hänelle demokraattijatkajaa?
5. Eräänä
perusteena on sanottu, että Natoon kuuluminen on kuulumista läntiseen
arvoyhteisöön. Suomi kuuluu siihen joka tapauksessa?
6.
Reaktioissa ilmoitukseen 12.4.2022 on Venäjällä tuotu esiin myös se, että
Nato-hanke on ollut valmistelussa pitkään ja Ukraina toimii tekosyynä.
Arvioisin silti, että virallisen ulkopolitiikan piirissä näin ei ole
välttämättä ole ollut, vaan kyse on ainakin osaksi tai merkittävässä määrin
reagoinnista tilanteeseen. Erittäin nopea linjan muutos erittäin keskeisessä
asiassa on kuitenkin johtanut puutteelliseen valmisteluun eikä tosiasiallista
aitoa keskustelutilannetta ole syntynyt koska ainakin osassa keskeistä mediaa
on ajetu läpi Nato-jäsenyyttä pitkään ja tässä pätee tilanteen käyttäminen.
Aiheen käsittelyä on edeltänyt kauan aikaa kirjoittaminen, jossa poimitaan
Venäjää koskevaa negatiivisuutta ja asioiden käsittely on käännetty
Venäjä-negatiiviseksi. Yritystä kirjoittaa monipuolisemmin
ei ole tarvittavassa määrin ollut. Sodan alettua on kirjoittaminen ollut
mielipiteitä ohjaavaa. Tarvittavaa rationaalista käsittelyä ei ole ollut siten
kuin pitäisi eikä ole avattu Ukrainan sodan ja Suomen tilanteen välistä
yhteyttä ja eroja. Tällä on vaikutettu yleiseen mielipiteeseen. Gallupit ovat
myös olleet vinoutuneita silloin kun on ollut kyse internetotannoista. Erikseen
ei ole kysytty Natoa kannattavilta, onko hakemus tehtävä ensi tilassa tai onko
syytä käsitellä asian pidemmällä harkinta-ajalla.
7.
Millaisessa tilanteessa ollaan silloin jos on menetetty se Suomi-kuva mikä
meillä on ollut ja jos ei ole jatkettu Erkki Tuomiojan hahmottamien
vaihtoehtojen pohjalta tai ei ainakaan ole näitä perusteellisesti läpikäyty: EU:n
turvalauseke, Ruotsi-yhteistyö vaikkei puolustusliitto, kahden väliset
sopimukset. Lisäisin tähän hyvän ulkopolitiikan parantama turva jossa osana on,
että vastakkaisuuden Venäjän suuntaan kasvattamisen sijaan parannetaan
suhteita. Viidentenä lisäisin tähän että on maanpuolustus.
Jos ei
ole perustetta kiireelle, olisiko perusteltua tutkia näitä vaihtoehtoja tai
oikeammin niiden kokonaisuutta ja samalla muita vaikutuksia? Tarkoitan
taloudellista ja työllisyyskehitystä, ympäristöasioita ja siinä sekä Suomessa
että laajemmin mitä tulee arktisen alueen yhteistyöhön, ympäristön tilaan
Venäjällä ja mitä siinä voidaan tehdä jne. Eli kun raja on jyrkempi, tällainen
vaikeutuu. Kiireessä jää selvittämättä olennaisia asioita kunnolla.
8. Mikä
olisi Suomen rooli liki 2 000 kilometrin rajan turvaamisessa Jäämereltä
Latvian rajalle? Kyse on siis siitä, että Nato saa lisäresurssia Suomen ja
Ruotsin liittymisestä ja Suomen kannalta se merkitsee lisäkustannusta ja
vastuuta. Perustelu lähtee siitä, että Yhdysvallat ei halua Natoon Suomea yksin
koska se kasvattaa riskejä, vaan lisäresurssinäkökulmasta Suomen ja Ruotsin.
Rajaudutaanko Suomen alueen puolustamiseen?
9. Miten
kommentoidaan ydinaseasiaa. Jos on hyökkäys perinteisin sotavoimin, onko
kuitenkin niin, että ydinasesuojaa ei anneta ydinsodan pelossa, joten
ydinasesuojaa ei ole, olipa Nato-jäsenyys tai ei? Onko siis niin, että
tosiasiallista ydinasepelotetta ei ole tältä kannalta ja ydinasepelote koskee
viime kädessä vain ydinasevaltioita ja ehkä niiden lähinaapureita?
10.
Kysymys Venäjän vastatoimista hakuprosessin aikana ja sen jälkeen. On käytetty
sanaa ”kosto”. Kumminkin sen sijaan analyyttisempi käsite on turvallisuusvaje.
Eli jos Nato-jäsenyydelle lisätään Suomen turvallisuutta kuten on perusteltu,
tapahtuuko sen Venäjän 1. turvallisuuden tai 2. kokeman turvallisuuden
kustannuksella. Teen tämän erottelun joka on tärkeä.
11. On
vastattu, että Nato on puolustusliitto eikä aiheuta Venäjälle turvallisuusuhkaa
Suomen alueen kautta. Siis
1. onko
näin tai 2. koetaanko Venäjällä, ettei ole näin.
1. Onko
näin. Tiedämme sodat, joissa Nato on ollut osallinen (mm. Helsingin Sanomat
12.5.2022). Sodat aina perustellaan jollain tavalla. Toinen kysymys on, ovatko
perustelut sellaisia että on todellinen oikeutus (YK puolustautuminen)
2. Entä
miten Nato-sodat koetaan Venäjällä. Ja toiseksi miten koetaan piiritys yhä
vielä ja Naton tulo lähelle Suomenkin kohdalla? Eli jos ja kun Venäjä kokee
turvallisuusvajeensa kasvavan Pohjolassa, miten Venäjä tämän kattaa?
12. Nato-sopimus ajateltaneen valtiosopimuksena
joka vaatii 2/3 eduskunnassa. Jos turvatakuu on velvoittava Naton
perussopimuksen tulkinnan mukaan tai ainakin käytännössä velvoittava perusteena
Naton perusidea, Natojäsenyys merkitsee, että sotaan osallistutaan jos on
hyökkäys ilman, että eduskunta päättää osallistumisesta. Suomi voi päättää vain
osallistumisen tavasta. Eikö tämä tarkoita suvereniteetista luopumista
olennaisessa asiassa koskien perustuslain 93 §:ää, jonka mukaan sodasta ja
rauhasta päättää presidentti eduskunnan suostumuksella.
Näin ei
olisi jos Suomi olisi Naton jäsen. Eikä tämä tarkoita että Nato-jäsenyys on
käsiteltävä perustuslain säätämisjärjestyksessä ensin eduskunnan enemmistöllä
lepäämään yli vaalien ja sitten 2/3:n enemmistöllä. Paitsi jos 5/6 eduskunnasta
päättää kiireellisyydestä?
13.
Voivatko muut maat ratifioida Suomen ja Naton neuvottelutuloksen, jos ei ole perustuslakivaliokunnan
kantaa edellä olevaan.
14. Miten
ratifiointi tapahtuu Nato-maissa? Turkki on väläyttänyt mm. että Kyproksessa
Turkin valtaama osa olisi hyväksyttävä osaksi Turkkia. Valtaus tapahtui
aikoinaan sotilaallisesti eikä varmaankaan kansainvälisen oikeuden mukaan. Entä
Unkari? Miten siellä nostettaisiin pöydälle se, että Unkarilta on vaadittu
oikeusvaltioperiaatetta ja Unkari menettää rahoitusta. Kytkettäisiinkö Suomen
Nato-jäsenyyden hyväksyminen siihen, että EU perääntyy tässä? Tai mitä
tapahtuu, entä muualla, kuten EU:n uuden elvytyspaketin kanssa. Joutuisiko
Suomi sen hyväksymään? Entä EU:n perussopimuksen uudistamishanke jossa on
epäilty että pienten maiden asema heikkenisi? Entä Nato-kokous kesäkuussa ja
sääntöjen muuttaminen – mihin Natoon oltaisiin menossa? Onko siis paljon
asioita jotka perustelevat ettei kiirehditä Nato-hakemuksen kanssa?
15. Miten
Suomen ja Venäjän sopimus v. 1992. Naton perussopimuksen 8. artiklan mukaan: ”
Kukin sopimuspuoli julistaa, etteivät mitkään nyt voimassa olevat
kansainväliset sitoumukset sen ja minkään muun sopimuspuolen tai minkään
kolmannen valtion välillä ole ristiriidassa tämän sopimuksen määräysten kanssa
ja sitoutuu olemaan solmimatta kansainvälisiä sitoumuksia, jotka ovat
ristiriidassa tämän sopimuksen kanssa.” Tulkitsisiko Venäjä Natojäsenyyden tai
jo sen hakemisen v. 1992 sopimuksen irtisanomiseksi?
16. Vaalikannatus. En halua käsitellä
puoluepolitiikkaa. Kumminkin kysymys siitä, että Suomessa on paljon ihmisiä,
jotka eivät ole Nato-jäsenyyden kannalla tai sen kiireellisen hakemisen
kannalta. Jälkimmäistä asiaa ei Nato-jäsenyyden kannattajilta ole kysytty.
Käsitän niin että kiireellistä hakemista kannattavia on paljon tehtyjä gallupeja
pienempi prosentti. Lisäksi gallup-otannat ovat ilmeisen vinoutuneita silloin
kun ne ovat internetkyselyitä.
Onko siis
niin, että jos on lähdetty muuttamaan Nato-kantoja galluppien perusteella ja
sitten jää merkittävä
määrä ihmisiä ottamatta huomioon, monet sellaisia jotka ovat valinneet
äänestämänsä puolueen tai henkilön olennaisena kriteerinä, ettei ajeta
Nato-jäsenyyttä. Käykö niin, että v. 2023 vaaleissa nykyisen hallituspohjan
kannatusta vähentää osaltaan se, että jätetään äänestämättä…
Pidän
Nato-valinnoista huolimatta tärkeänä että Suomessa on ihmisiä jotka eivät ole
Nato-jäsenyyden kannalla eivätkä varsinkaan kiirehtimisen kannalla ja tuovat
sen esille. Tällöin ihmiset, joilla on tämä näkemys, kokevat että tämän
merkittävän kansanosaan mielipide on esillä ja on, ketä voi tukea.
Tällä on
kuitenkin muukin merkitys. Yksi on se, että tällä on turvallisuusvaikutus, kun
Venäjällä nähdään, että Suomessa on
merkittävä määrä näin ajattelevia jotka osaavat tehdä eron alistumisen ja
itsenäisyyden välillä ja liittävät itsenäisyyden kunnioittamisen ja sen,
että Suomi ei ole Natossa. Käsitän niin, että tällä on Venäjän reagointia
rauhoittava vaikutus…
Ensin
pitää sota saada loppumaan. Siihen Suomen tulisi panostaa eikä
Nato-hakemukseen….
Kiitos
Pekka Tiaiselle ja kaikille muille lausunnon antajille.
Myös
valtamedian olisi kuultava kansan ääni, joka vaatii kansanäänestystä !
Pekka
Tiaisen ja muitten lausunnot on luettavissa :
Luonnos
hallituksen esitykseksi eduskunnalle Pohjois-Atlantin sopimuksen
sekä Pohjois-Atlantin liiton, kansallisten edustajien ja kansainvälisen
henkilöstön asemasta tehdyn sopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi