1800-luvulla syntyneen suomalaisen perustuslaillisen tulkinnan mukaan Porvoon valtiopäivillä 1809 perustettiin Suomen valtio. Suomessa on ollut kunnallinen itsehallinto Porvoon valtiopäivien vuoden 1863 kuntauudistuksen ja tsaari Aleksanteri II:n kunta-asetuksen jälkeen. Vasta nyt kunnallisen itsehallinnon perusrakenteet järkkyvät ja sitä mukaa luhistuu kansanvaltaisuuden kivijalka.
Muistellaan.
Marraskuussa 1917 säädettiin maalaiskuntien ja kaupunkien
kunnallislaki. Samaan aikaan annettiin myös kunnallinen vaalilaki ja laki
kansanäänestyksestä. Suomen kunnallishallinnon katsotaan syntyneen vuoden 1865
asetuksella kunnallishallituksesta maalla ja vuoden 1873 asetuksella kunnallishallituksesta
kaupungissa.
Kuntien
verotusoikeus on perua 1865 asetuksesta, mikä mahdollisti kuntien tehtävien
laajentumisen erityisesti kansakoulutoimessa, köyhäinhoidossa ja
sairaanhoidossa.
Vuoden
1917 laeilla toteutettiin kunnallinen demokratia yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla
valittuihin valtuustoihin..
Vuonna
1919 laeista poistettiin mm. säännökset kunnallisesta kansanäänestyksestä ja
määräenemmistöpäätöstä vaativia asioita lisättiin.
Ensimmäiset
kuntavaalit toteutettiin syksyllä 1918 sisällissodan jälkeisissä vaikeissa
olosuhteissa. Vaalit käytiin listavaaleina, ja joissakin kunnissa oli vain yksi
lista. Äänestysaktiivisuus oli matala. Vasemmisto sai noin kolmanneksen
äänistä, mikä selittynee sisällissodan jälkeisillä olosuhteilla.
Vaalit
pidettiin vuoteen 1925 saakka joka vuosi ja valtuustojen jäsenistä vaihtui yksi
kolmasosa.
Valtuutettujen
vaalikausi oli vuoteen 1955 saakka 3 vuotta ja tämän jälkeen 4 vuotta.
Entäs
nyt ?
Kunnallisen
itsehallinnon alasajo
Pekka Lindholm, Perhon entinen kunnanjohtaja
" Kun
kunnallishallinto täytti 100 vuotta, valtiovallan, kunnallisten
keskusjärjestöjen ja puolueiden slogan oli: Kunnallinen itsehallinto
kansanvallan perusta. Kunnallisopiston pihapiiriin paljastettiin v. 1965
keväällä jäidenlähdön aikaan kansanvallan esteiden väistyttyä kunnallisen
itsehallinnon monumentti ”Jäidenlähtö”
Kolme
viikkoa sitten olin oman kuntani runsaspuheisessa 150-vuotisjuhlassa.
Juhlapuheen piti pääministeri Juha Sipilä. Puheista ymmärsin, että kunnallisen
itsehallinnon v. 1996 alkanut alasajo jatkuu ja se viedään tietoisesti
valtiovallan ja paikallishallinnon tiedostamatta loppuun.
Tukkimiehenkirjanpitoni mukaan puheissa lausuttiin; kansanvalta 0, kunnallinen
itsehallinto 2, (pääministeri), peruskunta 0, elinvoimaisuus 13 ja maakunta 11
kertaa.
Kunnallinen
itsehallinto, peruskunta, palveluiden saatavuus ja tasa-arvo ovat kansanvallan
käsitteitä. Maakuntahallinto, maakunta, valinnanvapaus, tehokkuus ja
elinvoimaisuus ovat puoluevallan käsitteitä.
Kansanvallan huokauksista ja
toiveista piittaamatta valta ja palvelut keskitetään. Lähellämme on varoittava
esimerkki siitä, mihin vallan keskittäminen johtaa. Virheistä oppimiseen ei ole
meillä tarvetta.
Kunnallishallinnon
ja kansanvallan alasajon alettua, lakkautettiin lääninhallitukset ja tasa-arvon
lakisääteinen valvonta. Siinä saumassa kävi voimakas sykäys maakuntahallinnon
puolesta. Sotkiko EU suunnitelmat vai mikä, mutta ELYt ja AVIt muokattiin
kovalla kiireellä tässä hallinnon uudistuksessa ei riittänyt kansanvallalle
mitään. Unohdettiin maakunnille soveltuvat valtion tehtävät ja otetaan
maakunnille peruskunnilta pelastustoimen jälkeen sosiaali- ja
perusterveydenhoidon tehtävät.
Puolue-
ja valtiovallan suojeluksessa on lentävällä lähdöllä käynnistynyt
maakuntakeskusten, vaan ei maakuntien kehittäminen. Keskittäminenkin voisi
tapahtua viisaasti, harkitusti ja kiirehtimättä, paremmin kansan omien
elämänratkaisuiden tahdissa kuin eduskunnan vaalikausien rytmissä.
Kansa
houkuteltiin EU:iin EU:n läheisyyshallintodirektiivillä Päätökset pitää tehdä
mahdollisimman lähellä palvelujen käyttäjää. Poliitikot Suomessa ja
Keski-Pohjanmaalla lukekaa (KP 13.10.) Liljan, 97 v. vanhuksen hoitokertomus ja
sanokaa, miten EU:n läheisyysperiaate teidän vallassanne toteutuu?
Peruskunnat
älkää nukkuko elinvoimaisuutenne huumassa. Kuntalaisen päivittäin tarvitsema
palvelu 100 km:n etäisyydellä on menetetty palvelu.
Mark
Twainia mukaillen; suomalaisuuden herättäjän J V Snellmanin ja kansanvallan
kehittäjän K J Stålbergin ajan alttarivaate on tämän
sukupolven kynnysmatto. / https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/552353
Perustuslaki takaa kansalais- ja perusoikeudet
EU-liittymispäätös
tehtiin vastoin perustuslain säätämisjärjestystä ja siihen tehtiin euron
mentävä halkio alkiolaisen Esko Ahon ja muiden kansanvallan pettäjien toimesta. Seuraavaan, laittomaan, toiseen perustuslakiin kirjattiin vasta v. 2011, että Suomi on
EU:n jäsen.
Kun 80%
lainsäädännöstä sanellaan suurvaltojen, yksityispankkien ja suuryritysten
ehdoilla EU:sta, alkoi myös Suomen entisen kansallisvarallisuuden uusjako,
yhtiöittäminen ja yksityistäminen; - valtavat tulonsiirrot yksityisiin
taskuihin ja veroparatiiseihin.
Yhteiskunnan
rakennemuutoksessa kiihdyteltiin globaalikapitalismin luomiin kasvukeskuksiin ja metropoleihin maaseudun autioituessa nopeasti. Kasvukeskusten asuntosijoittajat takosivat miljadivoittoja.
Valtiopetoksesta
seurasi itsenäisyyden menetys ja nopeasti myös kunnallisen itsehallinnon
alasajo, jolla toteutetaan suomalaisen kansanvallan lopullista alasajoa omien
politiikkojemme toimesta.
Kun talous
kasvaa kuihtuessaan velkaelvytyksellä, poliittinen eu-eliitti kiristää vyötä ja leikkauslistoja. Koska
palvelut eivät enää ole vaaterissa resursseihin nähden, tiivistetään ja
yhdistellään kuntia. Kuvitellaan, että
suuremmat yksiköt vähentävät kuluja. Sotepalvelujen yksityistämisellä
kuviteltiin säästettävän miljardeja. Miten kävi ? Kuka voitti ?
Kaikki hävisivät, eniten kaikkein vähäväkisimmät.
Kuntaliitoksien
tahti on vain kiihtynyt.
Suomalainen
hyvinvointiyhteiskunta ja huoltoyhteiskunta syntyi pitkälti vuosikymmenien ajan
vasen laita edellä. Puolueet
lisäsivät kilpaa palveluja vaali vaalilta yli kansantalouden resurssien.
Puoluevalta ja perustuslaillinen kansanvalta ja demokratia ovat eri asia.
Keskitetyn
puoluevallan näennäisdemokratia ja ”tasa-arvo” toimivat yhdenmukaistamalla kaikkiin
kuntiin samat palvelut, virat ja organisaatiot, oli sitten tarvetta tai ei.
Valtion osuutta on nostettu tarvittaessa 90% - 98 % uusien virkojen perustamiseksi.
Mutta
milloinkas eduskunnassa olisi ollut taloudellista tai kansantaloudellista
osaamista ?
Juha
Sipilä teki täyskäännöksen ja nousi sitten ruoskineen ja kikysopimuksineen todelliseksi kansan
kurittajaksi pitkäaikaisesta poliittisesta kurimuksesta, johon eu-politiikka
oli maan johtanut. Vaalitappion jälkeen Alkion perillisten rivit ovat hajallaan
ja kansantalouden pelastusta ei ole edes
näköpiirissä.
Enemmistö kansasta vastustaa pakkoliitoksia.
Kuntien
yhdistäminen ei ratkaise talouden kestävyysvajetta, kun Suomen maaseutu on
tyhjennetty ja teollisuustyöt digitalisaation ja automaation
seurauksena loppumassa. Massatyöttömyyttä eivät mitkään vaalilupaukset muuksi muuta.
Kenellä Suomessa on päätösvalta ?
Perustuslain mukaan se on kansalla.
Kun puolueet tekivät jo
-60 luvulla vallankaappuksen ja siirisvät sitten -90 luvulla päätösvallan
Brysselliin, suomen kansalaisella ei enää ole perustuslain suojaamia
kansalais - ja perusoikeuksia.
Se, onko kansalaisen päätösvalta elämisen edellytyksistä lähellä vai
kaukana, omassa vai vieraassa maassa muiden käsissä, on oikeusvaltiota leikkivän Suomen musta aukko.
Siihen mustaan aukkoon hävisi ensin Suomen perustuslaki. Kun päätösvalta ei enää ole
Suomessa, on kansanvalta mitätöity.
Kun luottamus puoluedemokratiaan on jo mennyt, edessä on myös
julkishallinnon ja kansanvaltaisuuden perusteiden muistaminen: -kunnallisella itsehallinnolla on ollut yli 100- vuotiset
perinteet ja sillä tulee olemaan laajassa, harvaan asutussa maassa ratkaiseva
merkitys kansan hyvinvoinnin palauttamisen kannalta.
Puoluevalta on kansanvallan pitkään jatkunutta varkautta.
Kun hallitus vatvoo byrokratian vähentämistä, tulojen – ja
menojen tasapainoa, arvotus tapahtuu oman aseman – ja vallan näkökulmista, ei
kansanvallan näkökulmista. Paikallishallinnon keskittäminen 70-150 kuntaan
lisää poliittista ja järjestöjen valtaa kansanvallan kustannuksella sekä lisää
byrokratiaa.
Samaan aikaan Suomi on eläköitymässä.
Eläköitymisen yhteydessä olisi hyvä hoitaa rakenteita.
Ongelma ratkeaa itsestään 10-15 vuodessa, kansanvalta toimii ja pakkoa ei
tarvitse käyttää. Kuntien itsehallinnon ja kansanvallan näkökulmista ei
todellakaan pitäisi olla vaikeaa laajentaa kunnan yleistä toimialaa ja kaventaa
erityistoimivaltaa.
Suomi on harvaan asuttu
maa.
Maa asuttuna vai
riisuttuna on ikuisuuskysymys, jota politiikot mutustelevat, samalla kun
muuttovirta kasvukeskuksiin kiihtyy. Kun vastassa on
50 000 asukkaan kehittämistarpeet ja pienen 500 asukkaan kylän
kehittäminen, selvää kumpi häviää.
Pienten kuntien ja
suurkaupunkien asukkaat eivät ole tasa-arvoisia, edes kunnissa koulujen
oppilasmäärä ei ole tasa-arvoasia, vaan leikkaus, - ja lakkautusperuste.
Puolueitten
keskitysvalta on johtanut maan poliittiseen ja hallinnolliseen kriisiin, sekä
romuttanut terveen kansantalouden mahdollisuudet. Ilman
perustuslakituomioistuinta kansalaisten oikeusturva on pettänyt
PS !
KHO otti kantaa kunnallisen itsehallinnon
perustuslainsuojaan
KHO otti kantaa kunnallisen itsehallinnon
perustuslainsuojaan
"Korkein
hallinto-oikeus (KHO) on tiettävästi ensimmäisen kerran ottanut kantaa
kunnallisen itsehallinnon perustuslainsuojaan vuosikirjaratkaisussaan 2014:144.
Kysymys oli siitä, oliko valtioneuvoston päätös, jolla kunta oli velvoitettu
perusterveydenhuollon yhteistoimintaan toisen kunnan kanssa, lainvastainen.
.....
"Käytännössä eduskunnan perustuslakivaliokunnasta on muodostunut ylin
auktoriteetti lakien perustuslainmukaisuuden arvioijana. Valiokunnan tehtävänä
on antaa lausunto sen käsiteltäväksi saatettujen lakiehdotusten
perustuslainmukaisuudesta (perustuslain 74 §). Nyt korkein hallinto-oikeus on
joutunut arvioimaan valtioneuvoston päätöksen laillisuutta asiassa, johon
perustuslakivaliokunta oli lakia säätäessään ottanut nimenomaisesti kantaa.
Päätöksessään KHO ei ole tehnyt mitään uusia linjauksia, vaan on todennut
valtioneuvoston päätöksen olevan perustuslakivaliokunnan aikanaan lakia
säädettäessä ottaman kannan vastainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti