Eduskuntavaalit lähestyvät.
Suomen kansanvalta on enää demokratian irvikuva.
Vaalit tympäisevät, - olipa vaalitulos mikä tahansa mikään
ei muutu, jos yhteiskunnan rakenteita ei muuteta.
Suomi on enää globaalikapitalistisen EU:n yksi syrjäinen
maakunta.
Kansanvalta tuhottiin jo 60-luvulla, kun puolueet syrjäyttivät
kansanvallan ja tekivät vallankaappauksen vastoin Suomen perustuslakia.
Puolueet ovat korottaneet puoluetukea säännöllisesti valtion
budjetista vain itselleen, - istuville eduskuntapuolueille. Uusilla tulokkailla
ei ole koskaan ollut läpimurtoa ilman populistisia
julkisuuden naamakuvia.
Demokratian tilalle globaalikapitalistinen yhtiövalta ?
EU:n yhtiövaltaan perustuva liikesalaisuuksien ehdoton
koskemattomuus on kapitalismin perustavanlaatuinen toimintaedellytys.
Se on
johtanut yhteiskunnan täydelliseen läpinäkymättömyyteen.
Julkisuuslaki ei koske valtion,
eikä edes kuntien omia tytäryhtiöitä.
Jo vuosikymmeniä velkavetoisen maan vaihtoehdot on saneltu
kulisseissa, ja päätökset tekee se/ne, jolla/joilla on eniten rahaa kustantaa mammuttimaiset vaalituet puolueille tai niitten yksittäisille ”ostettaville”
kansanedustajille.
Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja avoimuus on demokraattisen
päätöksenteon elinehto:
-aidon demokratian varmistamiseksi koko puoluejärjestelmä pitäisi
lakkauttaa ja kaikki tuki poliittisille järjestöille lopettaa kokonaan.
Äänestykset voisi suorittaa verkossa ja kaikille ehdokkaille
pitäisi taata tasapuolisesti oikeudet osallistua samalta maaliviivalta.
Sen jälkeen valtamediaan
suurimmalla rahalla naamansa maksaneet eivät enää olisi etulyöntiasemassa, kun kaikilla ehdokkailla
olisi edes samat lähtökohdat.
Myös tutkijat ovat huolestuneet Suomen poliittisesta
järjestelmäkriisistä.
Äänestyspakkoakin on ehdotettu ratkaisuksi kansan laimeaan
kiinnostukseen.
Suoran kansanvallan vaatijoihin poliittinen eliitti on vielä tekopyhästi myötätuntoinen,
koska varteenotettavaa uhkaa nykymenolle ei vielä ole.
Ainoastaan suorat kansanäänestykset ovat vallanpitäjille arveluttavia, koska silloin paljastuisi keisarin uudet vaatteet;
- nykyinen vallankäyttö, jolla ei
ole takanaan kansan laaja tukea, eikä tahtotilaa.
Suomi on keskitetyn vallankäytön ja ikuisvaltaa käyttävien
puoluepamppujen paratiisi.
Monet kansanedustajat ovat kuluttaneet eduskunnan lehtereitä
30 - 40 vuotta.
Sama henkilö voi olla europarlamentissa, eduskunnassa,
maakuntavaltuustossa, kunnanvaltuustossa, sekä isojen yhtiöitten hallituksessa.
Ilman oikeusvaltion periaatteita jääviyskysymyksistä ei ole tehty edes ongelmaa.
Suomalainen ”maan tapa” perustuu korruptioon ja hyvävelijärjestöihin.
Edessä on jälleen rahavaalit, eduskuntavaalit 2019.
Viime eduskuntavaalien 2015 yksityiset vaalibudjetit olivat
mittavat.
Iltalehti selvitti, ketkä käyttivät eniten rahaa kamppanjointiin /
50 suurinta kampanjaa 2015
Ehdokas
|
Vaalirahoitus
euroissa
|
Carl Haglund, RKP
|
129 967
|
Olavi Ala\-Nissilä, keskusta
|
108 649
|
Jukka Kopra, kokoomus
|
103 753
|
Eero Lehti, kokoomus
|
98 993
|
Eero Suutari, kokoomus
|
98 928
|
Kai Mykkänen, kokoomus
|
92 974
|
Antti Kurvinen, keskusta
|
89 539
|
Antti Häkkänen, kokoomus
|
82 935
|
Arto Satonen, kokoomus
|
79 717
|
Sanni Grahn\-Laasonen, kokoomus
|
77 409
|
Antti Rinne, SDP
|
77 080
|
Ben Zyskowicz, kokoomus
|
76 627
|
Harry Harkimo, kokoomus
|
76 045
|
Ilkka Viljanen, kokoomus
|
72 481
|
Markku Eestilä, kokoomus
|
70 970
|
Timo Heinonen, kokoomus
|
69 654
|
Antti Rantakangas, keskusta
|
69 430
|
Paula Risikko, kokoomus
|
68 712
|
Pauli Kiuru, kokoomus
|
68 112
|
Susanna Koski, kokoomus
|
67 901
|
Annika Saarikko, keskusta
|
67 453
|
Mika Lintilä, keskusta
|
66 444
|
Katri Kulmuni, keskusta
|
66 105
|
Pekka Ravi, kokoomus
|
64 368
|
Hannu Hoskonen, keskusta
|
64 198
|
Lasse Hautala, keskusta
|
63 170
|
Esko Kiviranta, keskusta
|
62 478
|
Eero Reijonen, keskusta
|
61 886
|
Elina Lepomäki, kokoomus
|
61 373
|
Alexander Stubb, kokoomus
|
60 344
|
Martti Talja, keskusta
|
60 296
|
Ilkka Kanerva, kokoomus
|
58 942
|
Mikko Savola, keskusta
|
58 697
|
Hannakaisa Heikkinen, keskusta
|
58 311
|
Kalle Jokinen, kokoomus
|
58 276
|
Kauko Juhantalo, keskusta
|
57 740
|
Marcus Rantala, RKP
|
56 987
|
Joakim Strand, RKP
|
56 929
|
Juha Pylväs, keskusta
|
56 895
|
Olli Rehn, keskusta
|
55 847
|
Mikael Palola, kokoomus
|
54 800
|
Eija Nivala, keskusta
|
54 789
|
Pasi Kivisaari, keskusta
|
54 577
|
Antti Lindtman, SDP
|
53 251
|
Katja Hänninen, vasemmistoliitto
|
52 622
|
Petri Neittaanmäki, keskusta
|
51 300
|
Petteri Orpo, kokoomus
|
51 038
|
Eero Heinäluoma, SDP
|
50 931
|
Wille Rydman, kokoomus
|
50 892
|
Anna\-Maja Henriksson, RKP
|
50 736
|
Samaan aikaan budjettivaroista on maksettu puoluetukea n. 40
miljoonaa vuodessa…
Eipä ihme, että tuloerot ovat räjähtäneet ja kansan
luottamus parlamentaariseen rahavaltaan romahtanut…
Uneksin jo -80 luvulla suorasta demokratiasta,
kansanvallasta ilman puolueita.
Tuo unelma on entistä etäisempi, mutta entistä akuutimpi, kun päätösvalta on Brysselissä.
Siitä huolimatta kannattaa muistaa kansanvallan 20 keskeistä
vajetta, josta edesmennyt Multian koulutoimenjohtaja Heikki Reunanen kirjoitteli jo
80- luvulla ja muistutti uudestaan 20.5.2003 Ksml:ssa:
Kaksikymmentä kansanvallan vajetta
2. Lääninhallitukset, niiden sijaintikaupungit ja henkilöstö
vastustavat läänien lakkauttamista.
3. Puolueet vastustavat niiden muista kansalaisjärjestöistä
poikkeavien erityistukien ja edustusoikeuksiensa poistamista.
4. Poliittiset ideologiat kansanliikkeinä toimivat samoin
kuin uskonnot, eikä kumpikaan ryhmä vallan käyttäjänä ole suosinut alue- ja
asukasvaltaista hallintoa.
5. Alueellisen tasapainottomuuden ja eriarvoisuuden
varsinainen aiheuttaja on puoluejärjestelmä.
6. Puoluejärjestelmä hajauttaa äänet niin, että vaalipiiri
suurinta kuntaa lukuun ottamatta muut kunnat eivät yleensä saa omaa edustustaan
valtion hallintoelimiin.
7. Julkishallinnon tehtävänä on turvata kansalaisten
perusoikeudet. Tehtävän hoitaisivat
paremmin alue- kuin puolue-edustajat, kun työmarkkinoiden edunvalvonta jo on
etujärjestöillä.
8. kansanedustajan työ olisi haastavampaa ja aidompaa, jos
hän perustaisi ratkaisunsa vain omaantuntoonsa ja voimassa oleviin lakeihin,
jolloin eduskunnan päätös joka asiassa olisi vapaasti syntyvän enemmistön
tahtoma.
9. Julkishallinnon on järjestettävä ja ylläpidettävä toimiva
infrastruktuuri, lasten päivähoito, peruskoukutus, perusterveydenhoito sekä
sosiaali- ja vanhustenhuolto kaikille asukkaille näiden ideologisista ja
uskonnollisista suuntautumista riippumatta.
10. Julkishallintomme ylläpitää puoluerajoja, vaikka todella
tärkeissä asioissa on kuitenkin toimittava näiden rajojen yli ja niistä
välittämättä.
11. Puolueiden ja ”poliitikkojen” valtakilpailu kuluttaa
suuren osan niistä voimavaroista, jotka kaikki tarvittaisiin
yhteisvastuulliseen kansan hyvinvoinnin turvaamiseen.
12. Puolueiden vastakkainasettelu hallitus- ja
oppositioryhmiin koko vaalikauden ajaksi saa valtakilpailun takia opposition
toimimaan itsekkäästi, ei kansan, vaan puoleen etuja ajatellen.
13. Parlamentarismi toimii ilman pysyvää oppositiotakin.
Oppositio syntyy tarvittaessa, ja silloin kun hallitus ei enää nauti eduskunnan
enemmistön luottamusta, sen on erottava.
14. Kuntien ja maakuntien alue-edustus yhteisessä
julkishallinnossa turvaisi kansalaisten perusoikeudet paremmin ja tasa-puolisemmin
kuin kunnallinen itsehallinto.
15. Alue-edustus on suoraa edustuksellista
kansanvaltaa. Puolueiden kautta
kanavoitu edustus on ehdollistettua ja välillisesti edustuksellista
kansanvaltaa.
16. Maan pitäminen nykyistä tasaisemmin asuttuna lisää
työmahdollisuuksia, vähentää sosiaalimenoja ja asumiskustannuksia sekä edistää
alueellista tasa-arvoisuutta.
17. Kansalaisten tulisi saada kuntatasolla edustaa
asuinaluettaan, maakuntatasolla kuntaansa ja valtakunnan tasolla omaa
maakuntaansa.
18. Kansa tarvitsee vallankäyttöönsä valitsemansa edustajat
hoitamaan yhteisiä asioita, mutta se ei tarvitse vain valtaan pääsyä varten
perustettuja puolueita eikä edustustehtäviä ammattinaan hoitavia poliitikkoja.
19. Eduskuntavaalit nykyisellään muistuttavat suuria
joukkuekilpailuja, joiden voittajaehdokkaille, joiden etsitään tukijoita ja
äänestäjiä suurin kustannuksin.
Alue-edustajat voitaisiin valita järjestödemokratian tavoin, ilman
vaalipuheita ja rahoitusepäselvyyksiä.
20. Hallintojärjestelmän muutoksista saavat päättää vain
puolue-edustajat, ja puolueethan ovat luoneet nykyjärjestelmän niille parhaiten
sopivaksi.
Puoluevallasta kansanvaltaan
Brysselin vallasta tasavaltaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti